Spar zet in op meer foodservice en wil het aantal winkels uitbreiden. - Foto: Canva
In dit artikel
Spar wil verder groeien in foodservice, meer verkooppunten en investeren in verbetering van winkels.
Spar wil zich neerzetten als gemakswinkel door de foodservice- en foodretailactiviteiten te versmelten. De supermarktketen bouwt de foodservicekant uit via The Tosti Club, waarin Spar een meerderheidsbelang heeft. Ook online willen ze hierop meer inzetten. Spar wil ook meer winkels in het land. Dat zijn er nu 455.
Lokaal netwerk uitbreiden
Spar staat erom bekend kleine buurtsupermarkten te hebben. De keten denkt dat dit lokale netwerk nog verder uitgebreid kan worden. Spar wil uitgroeien tot de gemakswinkel van Nederland door de consument op gerichte manier te bedienen, zegt CEO van Spar John van der Ent.
“Iedereen wil tegenwoordig op elk moment van de dag op elke willekeurige plek bediend worden voor elk denkbaar gemak. Het is onze missie om er te zijn op iedere plek, voor ieder moment en voor wie je ook bent”, aldus Van der Ent.
Volgend jaar bestaat Spar 90 jaar. “We zijn begonnen als groothandel en geëvolueerd van supermarkt naar gemakswinkel. We hebben een prachtige reis gemaakt de afgelopen 90 jaar en dat gaan we vieren.”
Meer dan 13.000 winkels
Spar is opgericht in 1932. In Nederland is Spar voor 45% onderdeel van Sperwer Groep, ook eigenaar van Plus, en voor 45% van Sligro Food Group. De overige 10% is in handen van zelfstandige Spar-ondernemers. In 2020 was de winkelketen actief in 48 landen met in totaal 13.501 winkels.