Skip to content

Voor supermarkten is koek nog niet op

Uit cijfers van het CBS over de maan april blijkt dat supermarkten hun omzetgroei voorzetten.

Updated on:
Business
Nieuws
Foto: ANP

Foto: ANP

In maart konden de omzetten van de supermarkten net niet tippen aan de ongekende hamstermaand vorig jaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek over de maand april blijkt echter dat de supermarkten hun omzetgroei onverdroten voortzetten.

Er hangen geen slingers en geen ballen in de winkels, maar voor de rekenmeesters van de supermarkten is het al een jaar lang Kerst. Over heel 2020 werd een omzetgroei gerealiseerd van 7,1% met een onderliggende volumegroei van 4,6%. In 2008 werd ook zo’n omzetgroei gerealiseerd, maar toen moest het hoofdzakelijk uit de hogere prijzen komen. De volumegroei was in dat jaar nog niet de helft van het niveau dat vorig jaar werd gerealiseerd.

Omzet en volume groeit

Ondanks de grote stap die vorig jaar werd gezet zien de supers hun omzetten en volumes verder toenemen. In het eerste kwartaal volgde een plus van 5,2% in omzet en 4,5% in volume. In april werd de stijgende lijn doorgezet met een groei van 2,5% in omzet en 3,3% in volume. Met name dat laatste cijfer geeft aan dat de winkels hun sterke groei sinds maart vorig jaar nog steeds kunnen doortrekken.

Om dat te kunnen onderstrepen hoeven we maar de cijfers te vergelijken met april 2019. Ten opzichte van twee jaar geleden draaien de supermarkten over de maand april 9,2% meer omzet. En dat is vooral gebaseerd op een volumegroei van 6,5%. Dat zijn mooie cijfers waar de AH’s en Jumbo’s mee kunnen pronken.

Speciaalzaken hebben wind in de rug

In het kielzog van de supermarkten hebben ook de speciaalzaken nu de wind in de rug. Voor deze winkels smaakt dit extra zoet. Want na drie volle jaren van krimp, was daar in 2020 eindelijk een volumegroei van 2,6%. In april werd daar nog eens een flinke schep bovenop gedaan met een vergroting van het verkochte volume met 5,1%. De prijzen kunnen niet helemaal meekomen, waardoor de omzetgroei blijft steken op 4,5%. Daarbij moet worden opgemerkt dat de speciaalzaken pas in de tweede helft van vorig jaar hun verkopen echt zagen toenemen.

Snel delen

Afbeelding
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin