Foto: ANP
In dit artikel
De getalletjes liggen misschien iets anders, maar de teneur is ongewijzigd. Vooral de prijs van het product is bepalend. Nog steeds.
Voor het schap staand, kiest de consument in 3 seconden voor een product. Prijs, prijs, prijs, en daarna komen andere koopargumenten.
Enquêtes
Enquêtes wijzen vaak wat anders uit. Zoals nu ook weer in het LTO-consumentenonderzoek: maar 27% zegt zich bij de keuze voor groente, fruit, vlees en zuivel te laten leiden door de prijs. Precies: ‘zegt’. Het is een sociaal wenselijk antwoord. Zoals 34% ‘zegt’ biologische producten te kopen. Hoe komt het dan dat het aandeel biologische producten slechts 3,21% is? Uit hetzelfde onderzoek: 44% koopt bewust Nederlandse producten, 46% scharrelproducten. De kassabon wordt er niet bij geleverd.
Prijs, prijs, prijs, en daarna komen andere koopargumenten
Etiketten lezen
Minder dan een kwart leest etiketten om te bepalen hoe duurzaam een product is. Het gros weet eenvoudigweg niet waarover het gaat. Zes op de tien wil kiloknallers uit de schappen. Maar wat is dat dan, een ‘kiloknaller’? In veel schappen is 1 ster Beter Leven-keurmerk al standaard.
De spagaat tussen kassabon en stembiljet. Het is de harde realiteit in het streven naar een eerlijke prijs voor duurzamere producten. Talrijke initiatieven zijn al geopperd om tot zo’n eerlijke prijs te komen, van wetgeving tot extra belasting.
Korte ketens
Rabo-topvrouw Barbara Baarsma ziet in kortere ketens een oplossing. Ketens moeten transparant zijn. De retailer moet in haar optiek data beschikbaar stellen. Sorry, maar dit gaat natuurlijk nooit gebeuren. Knappe koppen moeten iets simpelers bedenken.