Een bezorgde HelloFresh-maaltijdendoos met recepten. Foto: ANP
In dit artikel
Van het geld dat Nederlanders besteden aan abonnementen gaat zeker de helft naar maaltijdboxen; boodschappenpakketten met recepten die aan de deur worden bezorgd.
Dat blijkt uit onderzoek Product Abonnementen van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 3.500 mensen. Van de jaarlijkse € 1,4 miljard die wordt uitgegeven aan fysieke abonnementen wordt € 700 miljoen uitgegeven aan maaltijdboxen. Zeker de helft van de omzet dus.
Meeste geld uitgegeven aan maaltijdboxen
Voeding is met 59 % de grootste bestemming binnen de productabonnementen en de omzet hiervan is € 846 miljoen per jaar. Het meeste geld wordt uitgegeven aan maaltijdboxen en op de tweede plaats staat een abonnement op verse waren; groente, fruit en sap. De jaaromzet hiervan is € 62 miljoen. Dan volgen abonnementen op contactlenzen en lenzenvloeistof (€ 53 miljoen) en scheermesjes (€ 45 miljoen).
Maandelijks betaald
De frequentie van betaling van het abonnement hangt nauw samen met de bezorgfrequentie, meldt Multiscope. De meeste abonnementen (43 %) worden maandelijks betaald. Maaltijdboxen worden vaak wekelijks geleverd en betaald, dit geldt voor 57 % van de abonnees daarop.
Van het totaal worden de meeste abonnementen eens per maand betaald (43%), 16% wekelijks en de andere frequenties zitten rond de 10%. Voedingssupplementen worden doorgaans, 85%, per kwartaal betaald.