Foto: Boerderij
In dit artikel
DOC Kaas komt met een nieuw ketenconcept voor duurzaam geproduceerde kaas. Komende periode informeert de zuivelcoöperatie haar leden-melkveehouders.
De introductie volgt op een lange termijn samenwerking tussen DOC, supermarktketen Jumbo en kaasmerk Uniekaas. Samen ontwikkelden ze een nieuw ketenconcept voor duurzaam geproduceerde kaas. Belangrijk onderdeel is een nieuw duurzaamheidsprogramma voor de leden-melkveehouders van de coöperatie. Deelnemende leden ontvangen volgens de coöperatie een marktconforme toeslag. Meer wil een woordvoerster van de coöperatie er nog niet over kwijt.
Vijf thema’s
Het duurzaamheidsprogramma van DOC omvat vijf thema’s die zich richten op diergezondheid & dierwelzijn, klimaat, grondgebruik & milieu en biodiversiteit. Doel is om stap voor stap toe te werken naar duurzamere en diervriendelijkere kaas.
Belang van ketendenken
DOC – mede-eigenaar van de Duitse zuivelonderneming DMK – en Uniekaas – dochteronderneming van DMK – zien het toenemende belang van ketendenken. Idee is dat je alleen samen toegevoegde waarde kunt creëren voor alle afzonderlijke schakels binnen de keten. Met deze lange termijn samenwerking met Jumbo denken beide partijen adequaat te kunnen inspelen op de uitdagingen en verwachtingen van de snel veranderende markt.