Skip to content

ABN Amro: lockdown kost horeca € 200 miljoen per week

De huidige harde lockdown kost de horeca € 200 miljoen elke week dat het langer duurt.

Foto: Peter Roek premium

Foto: Peter Roek

De huidige harde lockdown kost de horeca € 200 miljoen elke week dat het langer duurt.

De nieuwe klap voor de sector is in de eerste weken nog veel groter. In de kerstperiode maken horecabedrijven doorgaans veel meer omzet dan gemiddeld. Die inschatting geeft ABN Amro in de sectorprognoses, waarin rekening is gehouden met de effecten van de aangescherpte lockdown die afgelopen zondag is ingegaan.

Voor de leisure-sector als geheel (onder meer restaurants, hotels en reisorganisaties) gaat ABN Amro uit van een groei van 30% dit jaar en nog eens 35% in 2022. Zelfs dan is de sector de omzetdaling van 50% in 2020 niet te boven. De lagere omzet van de horeca werkt door in andere sectoren, zoals voor toeleveranciers van producten, maar ook omdat er minder personeel nodig is.

Grote verschillen

De analisten van ABN Amro benadrukken de grote verschillen tussen sectoren en ook tussen bedrijven in dezelfde sector. Hoewel er nog veel onzekerheden zijn, lijken vooral de bedrijven die de laatste anderhalf jaar al fors moesten inleveren opnieuw grote klappen te krijgen. Dat zijn vooral ondernemers die hun verdienmodel niet kunnen aanpassen aan de situatie, omdat ervaring, menselijk contact of verplaatsing tot de kern van hun product behoren.

Agrarische omzet vrijwel onveranderd

Tegenover het beperkte herstel en nieuwe grote klappen in de leisuresector staat de industrie, die met een plus van 13,5% dit jaar en nog eens +4,5% in 2022 de daling van 5% in 2020 meer dan te boven is gekomen. Voor de agrarische sector als geheel gaat ABN Amro uit van een bescheiden plus van 2% dit jaar. Voor 2022 is dat een krimp van 1,5%. In combinatie met gemiddeld 0% in 2020 blijft de agrarische omzet in 3 jaar tijd vrijwel onveranderd.

Nulgroei voor food

Datzelfde geldt eigenlijk ook voor de foodsector als geheel, met een krimp van 1% in 2020, nulgroei dit jaar en een kleine plus van 1% in 2022. Die cijfers zijn per bedrijf weer enorm verschillend, afhankelijk van het kanaal dat beleverd wordt. Een deel van de krimp in de horeca wordt opgevangen door extra omzet in het retailkanaal. Dat zijn echter niet per se dezelfde producten en leveranciers die daarvan profiteren.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin