Skip to content

Afleidingseffect kan gezonde voedingskeuze stimuleren

Het decoy effect kan werken om gezondere voedingskeuzes te laten maken in de supermarkt.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Het afleidingseffect – ook wel decoy effect genoemd – kan werken om consumenten gezondere keuzes te laten maken in de supermarkt, blijkt uit onderzoek van Universiteit Maastricht.

In de studie werd onderzocht of een afleidingsproduct de keuze van de consument kan beïnvloeden. In een online experiment kregen deelnemers in totaal 237 keuzes voorgelegd. De ene groep moest kiezen tussen chocoladekoekjes en druiven en bij de tweede groep werd een derde optie toegevoegd: worteltjes. Het bleek dat de eerste groep, die een keuze maakte tussen de gezonde druiven en de ongezonde chocoladekoekjes, even vaak voor het gezonde als voor het ongezonde product koos, 52% koos voor de gezonde optie”, vertelt UM-onderzoekster Gitta van den Enden.

Toevoegen van worteltjes

“De tweede groep kreeg nog een derde optie voorgelegd, die we op basis van productkenmerken als smaakbeoordeling en kwaliteit van de ingrediënten duidelijk minder aantrekkelijk hadden gemaakt dan de druiven. Het toevoegen van deze decoy, in dit geval de worteltjes, zorgde ervoor dat in de tweede groep maar liefst 73% voor de gezonde druiven koos.”

Sturen naar gewenst product

Het afleidingseffect kan ingezet worden in supermarkten en kan volgens de onderzoekers ook leiden tot minder voedselverspilling of het verkopen van producten met hogere winstmarges. Door de toevoeging van een decoy kunnen consumenten naar de gewenste producten gestuurd worden. Van den Enden geeft hierbij wel aan dat er goed over de decoy nagedacht moet worden: “De drie producten moeten wel in de juiste opstelling worden aangeboden. Eerder onderzoek heeft namelijk laten zien dat het afleidingseffect met name werkt als de decoy en het te verkopen product gemakkelijk te vergelijken zijn met elkaar.”

In een vol winkelschap treedt het effect niet op omdat er dan ander koopwaar bij staat. De onderzoekers denken dat een apart kopschap of bij de kassa het afleidingseffect wel kan werken.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin