Skip to content

AH groeit niet in biologisch

Albert Heijn is afgelopen jaar, ondanks het actief stimuleren van de verkoop, niet gegroeid in de verkoop van biologische producten.

Nieuws
Food
Albert Heijn biologische producten premium

Klanten met AH-premium besteden gemiddeld 25% meer aan biologische producten. Foto: Albert Heijn

Albert Heijn (AH) is afgelopen jaar, ondanks het actief stimuleren van de verkoop, niet gegroeid in de verkoop van biologische producten. Dat meldt de supermarktketen in zijn duurzaamheidsverslag.

AH is volgens topvrouw Marit van Egmond met een omzetaandeel van 6,5% de grootste verkoper van biologische producten in Nederland, gaf ze tijdens een toelichting op het duurzaamheidsverslag aan. Het gemiddelde omzetaandeel biologisch van supermarkten in Nederland ligt op 3%. De Nederlandse overheid streeft naar een biologisch landbouwareaal van 15% van het totaal in 2030. “De 15% is nog ver weg, maar ons aandeel is al behoorlijk groot”, aldus Van Egmond.

Biologische producten in de schijnwerpers

AH heeft de biologische producten naar eigen zeggen het hele jaar door in de schijnwerpers gezet met wekelijkse aanbiedingen, de Beter Eten-nieuwbrief en aandacht in huisblad Allerhande. Ondanks deze extra stimulans zag AH de verkoop van biologische producten in 2022 niet toenemen. AH geeft aan dat het om een landelijke trend gaat en verwijst naar eerder onderzoek door marktonderzoeker Circana (voorheen IRI). Opvallend is dat GFK recent meldde dat de verkoop van biologische producten wel is toegenomen. Dat concludeerde het marktonderzoeksbureau uit onderzoek via een consumentenpanel.

Alleen nog maar biologisch aangeboden

Albert Heijn geeft aan de supermarkt te zijn met het grootste assortiment biologische producten en dit steeds verder uit te breiden. Afgelopen jaar telde het assortiment 1.943 biologische producten. Vanaf 2022 worden de producten pompoen, gember, rode- en wittekool, rode bieten, pastinaak en romaine sla alleen nog maar biologisch aangeboden. Alle AH-houdbare volkorenpasta is sinds 2022 ook biologisch.

Lees ook: AH start experiment met true pricing op koffie

Hoewel de totale afzet van biologische producten niet is toegenomen, ziet de Zaanse grootgrutter wel dat de afzet van biologische producten bij klanten die deelnemen aan het premiumprogramma fors hoger ligt dan bij de andere klanten. Inmiddels hebben meer dan 675.000 klanten een premium-abonnement waarmee ze 10% korting krijgen op alle biologische producten. Klanten met AH-premium besteden gemiddeld 25% meer aan biologische producten. De populairste producten onder deze abonnees zijn groente, aardappelen, zuivel, gekoelde sappen en ontbijtvruchten.

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin