Doorgaan naar artikel

AI maakt gezondere voedingskeuzes mogelijk

Allerlei ondernemers storten zich volop op het faciliteren van gezonde voedingskeuzes.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Food & Health
Door algoritmes te combineren tot iets nieuws kunnen consumenten gezonde keuzes op een presenteerblaadje krijgen. - Foto: Canva premium

Door algoritmes te combineren tot iets nieuws kunnen consumenten gezonde keuzes op een presenteerblaadje krijgen. - Foto: Canva

Allerlei ondernemers storten zich volop op het faciliteren van gezonde voedingskeuzes. AI is een middel om de trend gepersonaliseerde voeding een slinger te geven.

Artificial Intelligence (AI) gaat gezonder eten versnellen. Dat is de verwachting van bedrijven die bezig zijn met gepersonaliseerde voeding. Door algoritmes te combineren tot iets nieuws kunnen consumenten gezonde keuzes op een presenteerblaadje krijgen.

Op de Dutch Food Day stelde diëtist Jella Theeuwen van de startup InnerBuddies, die zich richt op gepersonaliseerde dieetadviezen op basis van microbioom-screening, dat AI de trend waarop zij inspeelt gaat versnellen en verbeteren. “We willen een data gedreven, persoonlijk voedingsadvies volledig geautomatiseerd leveren via een online portal.”

Ziektebeelden voorspellen en voorkomen

Met gepersonaliseerde voeding wil InnerBuddies ziektebeelden voorspellen en voorkomen. Het bedrijf neemt het microbioom (bacteriën, schimmels en andere microben die zich bevinden in het spijsverteringsstelsel) als uitgangspunt, omdat dit veel invloed heeft op de gezondheid van de mens. Verschillende ziektebeelden worden direct met het microbioom gecorreleerd. Voeding heeft weer enorme invloed op het microbioom. “Bewerkte producten hebben een zeer negatief effect op het spijsverteringsstelsel”, zegt Theeuwen. “Ze kunnen de darmwand zelf beschadigen. Minder vlees eten is ook gezonder. Een flexitarisch dieet is goed.”

Eind dit jaar wil InnerBuddies het eerste product live zetten op een platform en website die nu worden ontwikkeld. “Het is een groot onderzoeksgebied met veel nieuwe ontdekkingen. Daarom zoeken we daar samenwerking in. We bevinden ons echt nog in het beginstadium.”

‘Startups succesvol maken is ons doel’

Het relaas vanuit de techniek kwam op de Dutch Food Day van Roy Lenders van Genzai, een investerings- en adviesbureau op het gebied van AI en ICT. “Iedereen probeert geld te verdienen met data”, stelde hij nuchter. Lenders helpt allerlei bedrijven om de risico’s te beperken met behulp van technische ondersteuning. “Startups succesvol maken is ons doel.” AI is daarvoor zeker een goede methode die kan worden toegepast in allerlei sectoren. Genzai is ook bezig in de trend gepersonaliseerde voeding, met de startup Verdify. “Je voert data in en daarop wordt een voedingspaspoort en eet- en beweegadvies gebaseerd. Recepten krijg je via een website.”

Essentieel bij AI is dat je goede data invoert, onderstreept hij. “Dat is de basis van alles, want beter worden de data nooit als je ermee aan de slag gaat. Dus moet je zo zuiver en volledig mogelijk beginnen.”

Verdify winnaar Booster award

Verdify is een van de winnaars van de Booster award, die afgelopen vrijdag werd uitgereikt. De Booster is een stimulans (€ 30.000) van Foodvalley voor initiatieven die obesitas tegengaan door gebruik te maken van gepersonaliseerde voeding. Verdify werkte samen met de bedrijven Eatch, Omnigen, MyMicroZoo en Universiteit Antwerpen aan het concept Ready to (h)eat maaltijden afgestemd op darmen, genen en richtlijnen. Andere winnaars zijn Happy Feet (gezonde keuzes op wandelevenementen) en J.A.App (digitale voedingsadviezen voor obese jongeren).

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin