Skip to content

Bakkers hebben tekort aan werknemers

De bakkerijsector kampt met krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan werknemers neemt toe.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

De bakkerijsector kampt met krapte op de arbeidsmarkt en het tekort aan werknemers neemt toe.

De interesse onder jongeren voor bakkerij-opleidingen neemt af. Daarnaast neemt het aantal werknemers af door de vergrijzing en ook het aantal bakkers daalt. Industriële en ambachtelijke bakkers hebben daardoor problemen om vacatures ingevuld te krijgen. Dat staat in het Trendrapport Bakkerijsector van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC), dat donderdag is verschenen.

Nachtwerk, onregelmatige werktijden en de zwaarte van het werk maken onze sector minder aantrekkelijk voor een nieuwe generatie

Volgens een enquête eind 2021 van het NBC heeft 48% van de ondernemers in de bakkerijsector openstaande vacatures. Bij de industriële bakkerijen is dat 38% en bij de ambachtelijke bakkerijen 49%. Het NBC voert in het rapport enkele oorzaken aan. “Jongeren die nu de arbeidsmarkt betreden, kijken anders naar de balans tussen werk en privé en naar de bakkerijbranche. Nachtwerk, onregelmatige werktijden en de zwaarte van het werk maken onze sector minder aantrekkelijk voor een nieuwe generatie. Ook voor opvolging vanuit de sector zelf is minder belangstelling.”

Positief perspectief

Toch is er ook een positief perspectief, stelt het NBC. “Het werken met brood en banket spreekt jongeren aan. En ook voor nieuwe bakkerij-opleidingen lijkt genoeg animo. Bovendien is er een algemene groei van zij-instromers, waar mogelijk ook de bakkerijsector van kan profiteren.”

Een ander positief punt is dat steeds meer brood wordt verkocht, na een decennialange daling. De groei zit vooral bij de ambachtelijke ondernemers, stelt het rapport. “Die kentering is te zien vanaf 2019. Het volume van de inhome markt laat een lichte stijging zien, waar ook ambachtelijke ondernemers van profiteren. Over de hele linie kennen supermarkten en bakkers weer een opwaartse lijn in het volume van brood en banket.”

Groeie ambachtelijke bakkers

De coronacrisis vertekent dit beeld wel enigszins, schrijft het NBC in het rapport. “Vooral de out-of-home-markt lijdt zwaar onder de maatregelen. De ambachtelijke bakkers lijken er juist van te profiteren. Op dit moment maken zij binnen de bakkerijsector zelfs de grootste groei door. Toch is de stijging binnen inhome niet genoeg om het volumeverlies in het out-of-home-kanaal te compenseren.”

Imagoverbetering brood

Nog een positief punt is dat brood een steeds positiever imago krijgt, vooral volkorenbrood. Consumenten hechten steeds meer waarde aan gezondheid, duurzaamheid en lokale producten. Volgens het NBC kunnen bakkerijen ook online meer doen. “De vooruitzichten voor verdere imagoverbetering en groei zijn dan ook positief.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin