Doorgaan naar artikel

#BeanMeal moet peulvruchten op het bord van Nederlanders krijgen

Van 3 tot 10 februari worden peulvruchten in het zonnetje gezet met #BeanMeal. De campagne moet bonen meer bekendheid geven als eiwitbron.

#Beanmeal

#BeanMeal is een initiatief van partijen die de Green Deal Eiwitrijke Gewassen, ook wel de Bean Deal genoemd. Foto: Canva

Van 3 tot 10 februari worden peulvruchten in het zonnetje gezet met #BeanMeal. De campagne moet bonen meer bekendheid geven als eiwitbron.

Nederlanders weten nauwelijks wat peulvruchten zijn en eten ze ook te weinig. Dat terwijl ze volgens de organisatie van #BeanMeal wel heel gezond en duurzaam zijn. Met de consumentenactie hoopt de organisatie dat peulvruchten vaker hun weg op het Nederlandse menu vinden. Supermarkten brengen de bonen onder de aandacht met aanbiedingen en ook producenten voeren acties. Grote cateraars zoals Hutten, Compass, Vermaat en Vitam bieden deze week ook meer bonen aan in hun aanbod.

Consumptie peulvruchten omhoog

Uit de laatste Voedselconsumptiepeiling van het RIVM blijkt dat Nederlanders iets meer peulvruchten zijn gaan eten, maar het zit nog steeds onder de aanbevolen hoeveelheid van het Voedingscentrum. Zij raden aan om minimaal een keer per week te eten. Obstakels zijn bijvoorbeeld onbekendheid, niet weten hoe ze het lekker klaarmaken of denken dat het veel tijd vergt.

Bean Deal

#BeanMeal is een initiatief van partijen die de Green Deal Eiwitrijke Gewassen, ook wel de Bean Deal genoemd. Het doel is om meer peulvruchten te produceren en consumeren van Nederlandse bodem. De zogenoemde Bean Deal is onderdeel van de Nationale Eiwitstrategie. De Bean Deal richt zich met name op het vergroten van de productie van Nederlandse peulvruchten, maar daar moet ook een markt voor gecreëerd worden.

Lees ook: ​1,5 jaar Bean Deal: Banden gesmeed, maar echte impact gaat nog komen

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin