Doorgaan naar artikel

Beyond Meat verhoogt verkoopprijzen en zet in op gezondheid

Beyond Meat gaat de prijzen van zijn burgers verhogen. Ook moeten de vleesvervangers gezonder worden, bleek tijdens de presentatie van de jaarcijfers 2023.

Beyond Meat jaarcijfers

Beyond Meat heeft veel last van kritiek op de gezondheidsaspecten van zijn producten. - Foto: Beyond Meat

Vleesvervangerproducent Beyond Meat gaat de prijzen van zijn burgers verhogen. Dit gaat in tegen de eerdere wens om de prijzen juist te verlagen zodat de vleesvervangers concurrerend zijn met vlees.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers over 2023 vertelt CEO Ethan Brown dat de prijzen van de Beyond-producten zullen stijgen in de VS. De marges moeten verbeteren en de prijsverlagingen die de afgelopen maanden zijn doorgevoerd, hebben niet het gewenste effect gehad. Brown: “Het is ons niet gelukt om van ‘early adopters’ naar reguliere consumenten te evolueren. Terugkijkend hebben de geluiden rondom de vleesvervangercategorie er misschien toe geleid dat de andere boodschappen, zoals prijsverlagingen, niet het effect hadden waarop we hoopte.”

Beyond IV

Beyond Meat heeft veel last van kritiek op de gezondheidsaspecten van zijn producten. Het bedrijf probeert al enige tijd om die dialoog positiever te maken, maar dat lijkt niet te lukken. Daarom lanceert het in de VS dan ook een nieuwe generatie vleesvervangers Beyond IV, een herformulering van de burgers met de focus op gezondheid.

Minder vet en zout

Beyond IV is de nieuwe herformulering van Beyond Meat. Het bedrijf zet hiermee in op voedingswaarde en een verbeterde sensorische beleving. In plaats van erwteneiwit gaat Beyond werken met tuinbonen, rode linzen en bruine rijst als eiwitbronnen. Ook wordt raapzaadolie vervangen door avocado-olie. “Hiermee wordt het eiwitgehalte verhoogd naar 21 gram (nu 17 gram in de Beyond Burger, red.). De burger bevat 75% minder verzadigde vetten, door het gebruik van avocado-olie en 20% minder zout.” Ook de herformulering leidt ertoe dat de prijzen zullen stijgen, zegt Brown. De nieuwe producten worden eerst in de VS geïntroduceerd.

Afzet blijft moeilijk in de VS

Vooral in de VS heeft Beyond Meat het moeilijk. De verkopen daalde daar met 30% in de foodservice in 2023 en heb bedrijf verkocht 26% minder in supermarkten. Brown geeft daarvoor als mogelijke reden dat er meer polarisatie is in de VS en ook meer desinformatie rond gaat: “We moeten het uit de politiek halen. We moeten het ‘wij tegen zij’-verhaal stoppen. Boeren moeten hier zeer nauw bij betrokken zijn. En het is een echte weg voorwaarts voor ons land en voor de hele wereld.”

Minder verlies voor Beyond Meat

In 2023 had Beyond Meat een omzet van $343 miljoen, 18% minder dan vorig jaar. Het verkoopvolume daalde nog verder met 8% ten opzichte van 2022. Het nettoverlies is gedaald met 2,5% naar $338 miljoen. Een resultaat dat beter is dan verwacht. Het aandeel van Beyond Meat steeg dan ook met 78%.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin