Foto: Canva/ Nodar Chernishev
In dit artikel
De inflatie is inmiddels keihard doorgedrongen in de prijzen die consumenten betalen voor boodschappen.
De prijs van boodschappen is sinds begin september 2021 met ruim 11% gestegen. Dat concludeert markonderzoeker GfK ConsumerPanels & Services op basis van een volle winkelwagen gevuld met dezelfde producten. GfK berekent de prijs van 55 basisproducten per periode van 4 weken.
In periode 9 van 2021 (eind augustus – begin september) kostte het pakket precies € 100. In periode 13, de laatste periode van 2021, was dat opgelopen naar € 104,51. In de eerste twee maanden van dit jaar ging het hard omhoog naar € 111,39 in periode 2. In periode 3 bleef het vrijwel gelijk en staat de teller op € 111,30. Dat is dus 11,3% meer dan in periode 9 vorig jaar.
Merkenomzet omlaag
Tegelijkertijd is het omzetaandeel van de huismerken van supermarkten aan het stijgen ten koste van het aandeel van A-merken. Het omzetaandeel van huismerken steeg naar gemiddeld 47,8% in de eerste drie perioden van 2022, dat is 6% meer dan in de eerste 3 perioden van 2021. A-merken zijn goed voor ruim 52% van de omzet in supermarkten, dat is 5% minder dan een jaar geleden.
De verschuiving naar huismerken (private label) is zichtbaar in alle inkomensgroepen, maar is met een toename van 7% het grootst bij de lage inkomens.
55 food en non-food producten
Het productenpakket van GfK bevat 55 food en non-food producten zoals appels, gehakt, biscuit, tandpasta, melk, koffie, brood, hagelslag, margarine, worst, kaas, wijn, bloem, sperziebonen, olie, chips, mineraalwater, chocolade, spaghetti en toiletpapier, zowel A-merken als private label en gekocht bij verschillende supermarkten.