Boodschappenpakket in een halfjaar 11% duurder

22-04 | |
Foto: Canva/ Nodar Chernishev
Foto: Canva/ Nodar Chernishev

De inflatie is inmiddels keihard doorgedrongen in de prijzen die consumenten betalen voor boodschappen.

De prijs van boodschappen is sinds begin september 2021 met ruim 11% gestegen. Dat concludeert markonderzoeker GfK ConsumerPanels & Services op basis van een volle winkelwagen gevuld met dezelfde producten. GfK berekent de prijs van 55 basisproducten per periode van 4 weken.

In periode 9 van 2021 (eind augustus – begin september) kostte het pakket precies € 100. In periode 13, de laatste periode van 2021, was dat opgelopen naar € 104,51. In de eerste twee maanden van dit jaar ging het hard omhoog naar € 111,39 in periode 2. In periode 3 bleef het vrijwel gelijk en staat de teller op € 111,30. Dat is dus 11,3% meer dan in periode 9 vorig jaar.

Merkenomzet omlaag

Tegelijkertijd is het omzetaandeel van de huismerken van supermarkten aan het stijgen ten koste van het aandeel van A-merken. Het omzetaandeel van huismerken steeg naar gemiddeld 47,8% in de eerste drie perioden van 2022, dat is 6% meer dan in de eerste 3 perioden van 2021. A-merken zijn goed voor ruim 52% van de omzet in supermarkten, dat is 5% minder dan een jaar geleden.

De verschuiving naar huismerken (private label) is zichtbaar in alle inkomensgroepen, maar is met een toename van 7% het grootst bij de lage inkomens.

55 food en non-food producten

Het productenpakket van GfK bevat 55 food en non-food producten zoals appels, gehakt, biscuit, tandpasta, melk, koffie, brood, hagelslag, margarine, worst, kaas, wijn, bloem, sperziebonen, olie, chips, mineraalwater, chocolade, spaghetti en toiletpapier, zowel A-merken als private label en gekocht bij verschillende supermarkten.

Esselink
Wim Esselink Redacteur


Beheer