Skip to content

Danone ziet over hele linie weer omzetgroei

Updated on:
Bedrijven
Nieuws
De verkopen bij Danone liggen hoger dan begin 2019. Dat is vooral de danken aan plantaardig – Alpro – dat voor het zesde achtereenvolgende kwartaal een groei in de dubbele cijfers laat zien. Foto: ANP premium

De verkopen bij Danone liggen hoger dan begin 2019. Dat is vooral de danken aan plantaardig – Alpro – dat voor het zesde achtereenvolgende kwartaal een groei in dubbele cijfers laat zien. Foto: ANP

Danone heeft in het tweede kwartaal over de hele linie van producten hogere verkopen gerealiseerd.

De omzet steeg op vergelijkbare basis met 6,6% naar € 6,17 miljard. De operationele winst daalde echter nog altijd met 4,2% naar € 1,55 miljard, voornamelijk door aanhoudende inflatie bij de grondstoffenprijzen. De omzetgroei komt voor het overgrote deel voor rekening van flessenwater dat vorig jaar zwaar werd getroffen door de sluiting van de horeca. De verkopen van Evian, Volvic en andere merken namen daardoor in het tweede kwartaal met 21,6% toe. Bij de grootste productgroep zuivel en plantaardig bleef de groei beperkt tot een half procent terwijl bij speciale baby- en andere voeding de verkopen op vergelijkbare basis nagenoeg stabiel bleven.

Actimel en Alpro

De verbetering is volgens het CEO-duo Véronique Penchienati-Bosetta en Shane Grant vooral te danken ‘aan de focus op uitvoering, een verdere renovatie van de belangrijkste producten als Actimel en Alpro en selectieve investeringen’. Zij wijzen er daarbij op dat de verkopen ook hoger liggen dan begin 2019. Dat is vooral de danken aan plantaardig – Alpro – dat voor het zesde achtereenvolgende kwartaal een groei in dubbele cijfers laat zien en het vooral in Europa uitstekend doet.

Kindervoeding

Bij speciaalvoeding zit de groei met name in producten voor volwassenen die nu 15% van de omzet in die categorie uitmaken. Kindervoeding boekte wel enige verbetering, maar heeft in China nog altijd te kampen met een ‘gepolariseerde markt’. Verder melden de tijdelijke CEO’s in de tweede jaarhelft weer een winstgevende groei te verwachten. Zij worden per 15 september opgevolgd door de nieuwe topman Antoine de Saint-Affrique.

Ook omzetgroei voor Nestlé

Ook voedingsbedrijf Nestlé noteerde bij de presentatie van de halfjaarcijfers op dezelfde dag een omzetgroei, van 1,5%. De organische groei bedroeg 8,1%. De zuiveltak van het bedrijf noteerde een organische groei van 8,2%. Die werd vooral gedreven door verrijkte melk, koffiemelk en ijs. Waar het flessenwater bij Danone een flinke groei liet zien, was dat bij Nestlé 3,6%. De grootste bijdrage aan de groei was de verkoop van koffie, vooral naar de drie hoofdmerken Nescafé, Nespresso en Starbucks. De vegetarische en plantaardige producten zagen dubbelcijferige groei, vooral door het merk Garden Gourmet.

Medeauteur: Carolien Kloosterman

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin