Schijf for Life vervult behoefte vanuit de samenleving

02-10-2021 | |
Govers
Armanda Govers Milieujurist en directeur van ANBI-stichting Even Geen Vlees. Deze stichting houdt zich bezig met de beeldvorming rond vlees versus vegan
- Foto: Albert Heijn
- Foto: Albert Heijn

Een voedingsadvies voor mensen die geen dierlijke producten willen. Daar is behoefte aan, vindt Armanda Govers. Daarom nam ze het initiatief voor de ‘Schijf for Life’.

In het factsheet ’Vegetarisch en veganistisch eten’ van het Voedingscentrum valt het woord ‘tekorten’ maar liefst zeventien keer. Het woord ‘gezondheidsvoordelen’ wordt één keer genoemd. Het factsheet sluit af met een indirecte afkeuring van een puur plantaardig voedingspatroon. Op haar website suggereert het Voedingscentrum bovendien dat een plantaardig voedingspatroon niet het meest duurzaam of gezond is.

Ik nam contact op met het Voedingscentrum met de vraag of ze een plantaardig voedingspatroon niet wat positiever en constructiever konden benaderen. De reacties per mail vond ik zo opmerkelijk, dat ik deze mailwisselingen online heb gezet zodat iedereen zelf kan zien hoe het Voedingscentrum het onderwerp veganisme op dat moment benaderde.

Schijf for Life

Vanwege de moeizame communicatie met het Voedingscentrum besloten plantaardige diëtist Lobke Faasen en ik dan maar zelf de rol van het Voedingscentrum te vervullen op het vlak van plantaardige voeding. We bedachten de Schijf for Life. De naam rijmt op de Schijf van Vijf, maar met ‘Life’ verwijzen we naar de milieuvoordelen van ons advies. Ons voedingsadvies helpt om natuurherstel mede mogelijk te maken en de klimaatopwarming tegen te gaan.

Het advies bestaat uit voldoende water, tenminste 300 gram fruit en 300 gram groente (waaronder 150 gram groene bladgroente en een theelepel zeewier), ten minste 90 gram volkoren granen en 100 gram (zoete) aardappels, ten minste 160 gram peulvruchten, tofu, tempeh of sojazuivel, ten minste 25 gram noten, pitten en zaden of notenpasta en een eetlepel gebroken lijnzaad, chiazaad of een handje walnoten voor korte keten omega-3 vetzuren. Algenolie raden we aan voor voldoende langeketen-omega-3 vetzuren. Het suppleren van B12 is noodzakelijk en D3 is zeer aan te bevelen, omdat we in Nederland in de regel te weinig zonlicht krijgen om zelf genoeg D3 aan te maken.

Positieve reacties

De reacties van diëtistenpraktijken op de Schijf for Life waren overweldigend positief. Een op de vijf benaderde praktijken gaf aan dat onze Schijf for Life een fijn aanvullend middel is en het te zullen gebruiken. De vraag naar plantaardig voedingsadvies neemt toe en duurzaamheid wordt een steeds belangrijkere overweging voor zowel diëtisten als hun cliënten, is wat wij hebben meegekregen. De negatieve reacties waren op een hand te tellen.

Sinds de lancering van de Schijf for Life wordt in de publieke opinie hier en daar felle kritiek geuit. Maar het valt ons op dat deze critici onze adviezen en de onderbouwing daarvan (te downloaden op SchijfforLife.nl) onmogelijk bestudeerd kunnen hebben. In onze verantwoording leggen we uit waarom onze adviezen, gezien de huidige wetenschappelijke inzichten, optimaal zijn. Dat neemt uiteraard niet weg dat de keuze honderd procent aan mensen zelf is bij wat voor voedingspatroon ze zich prettig voelen. De Schijf for Life is simpelweg een uitkomst voor degenen die stappen willen zetten naar een volwaardig plantaardig voedingspatroon.



Beheer