Doorgaan naar artikel

De week tegen voedselverspilling in het klaslokaal

voedselverspilling klaslokaal

Foto: Canva

Het is de week tegen voedselverspilling.

Niet geheel toevallig is dit ook de tijd dat vijf technasia in en rondom Flevoland aan de slag gaan met dit thema, in een zogenoemd Onderzoek en Ontwerp project. Afgelopen week maakten we op een van deze scholen een start met dit project. Veertig tweedeklassers leerden hoe ze ‘geredde’ groenten kunnen inmaken, proefden verschillende geconserveerde groenten, en dachten na over hoe verspilling voorkomen kan worden.

Voedsel invriezen of aan dieren geven

Het was mijn taak om met de leerlingen in gesprek te gaan over hoe verspilling ontstaat, hoe ze er zelf mee omgaan en wat ze thuis al doen met restjes en producten die bijna over de datum zijn. Hoewel het vrijdagmiddag was – en dertig graden in het klaslokaal – gaf deze middag mij genoeg reden voor enthousiasme. Niet alleen wisten de meeste leerlingen te vertellen waarom voedselverspilling een probleem is, veel leerlingen kwamen ook al met concrete manieren uit hun eigen leven om er iets aan te doen.

Opvallend veel leerlingen geven oud voedsel aan (huis)dieren

Zo vertelden verschillende leerlingen dat ze producten die over datum zijn eerst ruiken en proeven voor ze het weggooien. Anderen gaven aan restjes van al bereide maaltijden in te vriezen om later op te eten (extra handig omdat kinderen van deze leeftijd heel vaak honger hebben!). Opvallend veel leerlingen geven oud voedsel aan (huis)dieren. Hoewel dat minder duurzaam is dan het voedsel voor menselijke consumptie gebruiken, is dat nog altijd een stuk beter dan weggooien.

Eigen voedselverspilling in kaart brengen

Verschillende leerlingen gaven aan dat er bij hen thuis weinig wordt verspild. Helaas laten de cijfers zien dat de praktijk vaak weerbarstiger is en dat we vaak meer verspillen dan we denken en hopen. Onderzoek toont aan dat iedere Nederlander gemiddeld 33 kilo eten weggooit. Daarom gaan de leerlingen nu drie dagen lang de verspilling bij hen thuis in kaart brengen. Die cijfers van vijf scholen breng ik daarna bij elkaar om meer inzicht te krijgen. De leerlingen gaan de data natuurlijk ook zelf analyseren. Daarna gaan ze aan de slag met het ontwerpen van hulpmiddelen die – op wat voor manier dan ook – verspilling tegengaan. Op 6 december worden de beste ontwerpen gepresenteerd in Almere. Komt dat zien!

Lees ook: Rabobank: horeca verspilt jaarlijks ruim 55 miljoen kilo voedsel

Snel delen

Afbeelding
Esther Veen

Lector stedelijke voedselvraagstukken aan Aeres Hogeschool Almere

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin