Skip to content

Duitse biologische markt biedt kansen voor Nederlandse bedrijven

Het Landbouw Attaché Netwerk heeft laten onderzoeken waar de kansen voor Nederlandse bedrijven op de Duitse Biologische markt liggen.

Nieuws
Food
De Duitse biologische supermarkt Alnatura. Duitsland is binnen Europa de belangrijkste markt voor biologische producten. - Foto: ANP

De Duitse biologische supermarkt Alnatura. Duitsland is binnen Europa de belangrijkste markt voor biologische producten. - Foto: ANP

De Duitse markt biedt Nederlandse bedrijven mogelijkheden op het gebied van biologische producten. Het Landbouw Attaché Netwerk in Duitsland heeft door Agentur Blumberg laten onderzoeken waar de kansen voor Nederlandse bedrijven liggen.

Duitse consumenten kopen graag biologisch. Uit het onderzoek blijkt dat Duitsland binnen Europa de belangrijkste markt is voor biologische producten, met een omzet van € 15,9 miljard. Duitsland heeft daarnaast het grootste aantal importbedrijven: 1.900 bedrijven zijn betrokken bij de biologische handel.

Dit kan Nederlandse bedrijven goede kansen bieden, al vergt marktbetreding in Duitsland wel gedegen onderzoek. Het rapport geeft een overzicht van hoe Nederlandse bedrijven in contact kunnen komen met de grootste Duitse retailspelers en welke verkoopkanalen ze nog meer kunnen aanboren.

Informatie inwinnen bij AMI

Het startpunt zou moeten zijn om informatie over de biologische import naar de Duitse markt op te halen bij statistiekbureau AMI. Deze statistieken geven inzicht over de mate van zelfvoorziening in Duitsland bij specifieke productlijnen en bij welke producten er überhaupt kansen zijn om de Duitse biologische markt te bevoorraden.

Media-aandacht voor biologisch belangrijk

Ook geven de schrijvers aanbevelingen over promotiestrategieën voor biologisch en vertellen ze wat Nederland op biologisch gebied kan leren van Duitsland. De onderzoeken benadrukken dat media-aandacht voor biologisch bijvoorbeeld een grote rol speelt.

Regionaliteit grootste uitdaging

Voedsel met een regionale herkomst, ook biologisch, is voor Duitse consumenten erg belangrijk. Dit vormt dan ook meteen de grootste uitdaging voor Nederlandse biologische producenten. Waar dit qua prijs mogelijk is, zal de detailhandel namelijk eerst gebruik maken van regionaal biologisch product.

Snel delen

Liza Bruggeling
Liza Bruggeling

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin