Skip to content

Duitse retail promoot Duits varkensvlees

Updated on:
Nieuws
Food
Vleesafdeling van een Kaufland-filiaal. - Foto: Kaufland

Vleesafdeling van een Kaufland-filiaal. - Foto: Kaufland

De Duitse retail zet de laatste weken in hun reclame-uitingen sterk in op grootverpakkingen varkensvlees met Duitsland als herkomstaanduiding.

Onder andere Lidl, Kaufland, Netto, Marktkauf, Penny en Combi adverteren volop met kiloverpakkingen varkensvlees met daarop prominent de Duitse vlag. Lidl probeerde begin dit jaar de Duitse varkensvleesketen te steunen door de verkoopprijzen met een euro per kilo te verhogen, maar werd daarin niet gevolgd door de concurrentie. In de reclame-acties zijn de retailers eensgezinder.

Kanttekening ISN: ‘Duits geboren, gemest, geslacht en verwerkt’

De Duitse varkenshoudersvereniging ISN ziet de acties tevreden aan maar plaatst toch een kanttekening. Wat ISN betreft moet niet alleen de nadruk op de mesterij- en slachterijherkomst liggen, maar ook op het geboorteland. Dus net als bij rundvlees al gebruikelijk is: ‘Duits geboren, gemest, geslacht en verwerkt’. Volgens ISN voelen de Duitse zeugenhouders de afzetproblemen van vleesvarkens het hardst en moeten daarom ook opgenomen worden in de reclamecampagnes.

Duitsland importeert jaarlijks zo’n 11 miljoen biggen, waarvan ruim 4 miljoen afkomstig uit Nederland.

Lees verder onder de afbeelding

Duitse varkenshouders zien promotie zitten

Uit een enquête uit het vakblad SUS bleek vorige week dat 62% van de Duitse varkenshouders voorstander is van de reclame- en prijsacties van de retail om de verkoop van varkensvlees te bevorderen. Een kwart van de varkenshouders zag er niets in. Op de vraag of de retail sterker moet inzetten op de Duitse herkomst van vlees en vleeswaren antwoordde 70% positief.

Ook over het mogelijk ingrijpen van de overheid in de markt zijn de varkenshouders eenduidig. Zestig procent is tegen marktcontrole door de overheid, daar staat tegenover dat 30% juist pleit voor het instellen van minimumprijzen voor varkensvlees.

Lees ook: Marktmacht Duitse retailsector is enorm

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin