Europlant: run op koolhydraatarme aardappelen

Het aardappelras Coronada van Europlant bevat minder koolhydraten en ligt in Duitsland in de supermarkt onder de merknaam Linella. - Foto: Europlant
Het aardappelras Coronada van Europlant bevat minder koolhydraten en ligt in Duitsland in de supermarkt onder de merknaam Linella. - Foto: Europlant

Europlant heeft twee aardappelrassen gekweekt die minder koolhydraten bevatten. Ze zijn te koop in twee Duitse supermarktketens. “Het loopt storm.”

Consumenten worden zich steeds bewuster van het belang van gezonde voeding. Het Duitse veredelingsbedrijf Europlant speelt daarop in door aardappelen op de markt te brengen met een lager gehalte aan koolhydraten. Zo kunnen consumenten dezelfde hoeveelheid aardappelen eten en toch de inname van calorieën beperken.

De aardappelen van Europlant zijn sinds eind vorig jaar te koop bij twee Duitse supermarktketens. Volgens Jörg Renatus CEO van Europlant loopt het storm. “Ik ben er verbaasd over hoeveel belangstelling er is voor deze aardappelen. De aardappelen passen in een dieet van mensen die hun bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk willen houden.”

Aardappelen Coronada en Montana aangeprezen als Lower Carb

Europlant heeft twee aardappelrassen gekweekt die minder koolhydraten bevatten: Coronada en Montana. Beide rassen zijn ontwikkeld door middel van klassieke veredeling op basis van selectie. In het verleden zijn vaker aardappelen met minder koolhydraten op de markt gebracht of aardappelen waarbij de koolhydraten langzamer worden afgebroken in het lichaam, hetgeen een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel in het bloed voorkomt. Die spiegel stijgt snel bij de inname van koolhydraatrijke producten. Renatus: “Het probleem was altijd de smaak. Dat hebben wij opgelost. Deze nieuwe rassen combineren een goede smaak met een lager gehalte aan koolhydraten.”

We mogen wel zeggen dat onze aardappelen Lower Carb zijn, maar niet Low Carb

Volgens Europlant bevatten de aardappelen minstens 30% minder energie dan rassen die daar niet op zijn veredeld. Europlant prijst de aardappelen aan als Lower Carb Potatoes (aardappelen met minder koolhydraten). De naamgeving is een bewuste keuze, zegt Renatus. “Volgens de Duitse wet mag je een voedingsmiddel aanprijzen als Lower Carb als de energiereductie minstens 30% bedraagt ten opzichte van het conventionele voedingsmiddel. Als je een voedingsmiddel als Low Carb wilt aanprijzen, moet de reductie van de energie-inhoud nog veel groter zijn. De pakstations nemen monsters van de aardappelen en bepalen de energie-inhoud. Zo wordt gegarandeerd dat die 30% reductie wordt gehaald.”

Koolhydraatarme aardappelen liggen bij Kaufland en Edeka

De aardappelen worden sinds eind vorig jaar verkocht in de Duitse supermarktketens Kaufland en Edeka. Ze worden niet aangeprezen als beter voor de gezondheid, zegt Renatus. “De regels in de EU over gezondheidsclaims zijn zeer streng. Daarom mogen we wel zeggen dat onze aardappelen Lower Carb zijn, maar niet Low Carb.”

Hoe streng de gezondheidsregels in de EU zijn, ondervond het Nederlandse veredelingsbedrijf Agrico. Het aardappelbedrijf bracht jaren geleden een aardappel op de markt waarbij de koolhydraten langzamer afbreken dan bij andere aardappelen. De aardappelen werden verkocht onder de merknaam Carisma.

Ook in andere landen is veel belangstelling voor een aardappel met minder calorieën

Onderzoek in het buitenland had aangetoond dat Carisma deed wat het beloofde. Dat werd dus ook vermeld op de aardappelzakjes, zegt Agrico-directeur Jan van Hoogen. “Carisma past in een dieet van diabetespatiënten. De Europese voedselautoriteit Efsa accepteerde die claim echter niet. We moesten dat bewijzen met onderzoek volgens de Europese regels. Dergelijk onderzoek bij mensen kost enorm veel geld. Daarom is de aardappel niet meer op de markt in Europa. Wel in Australië, waar die claim geoorloofd is. De aardappel is ook verkrijgbaar in de Verenigde Staten, maar daar heeft de aardappel de aanduiding CarbSmart.”

Europlant houdt het op de term Lower Carb Potato. Renatus is blij met het succes. “We dachten dat het een kleine afzetmarkt zou zijn, maar de belangstelling overtreft onze verwachtingen. Ook in andere landen is veel belangstelling voor een aardappel met minder calorieën.”

Engwerda
Jan Engwerda Redacteur



Beheer