Doorgaan naar artikel

‘File van 7.000 vrachtwagens aan Britse kant na brexit’

De haven in Dover (VK). Er worden lange files verwacht voor de havens in het Verenigd Koninkrijk na de brexit. - Foto: ANP

De haven in Dover (VK). Er worden lange files verwacht voor de havens in het Verenigd Koninkrijk na de brexit. - Foto: ANP

Als de Britse industrie en vooral de transportwereld zich niet beter voorbereiden op brexit, dan kunnen er direct na 1 januari files ontstaan tot 7.000 vrachtwagens bij de veerhavens van Dover en de Eurotunnel in Folkestone. De vertragingen kunnen daarbij oplopen tot twee dagen of meer.

Die waarschuwing komt van de Britse brexit-minister Michael Gove in een brief aan de transport- en exportbedrijven in zijn land. “Dit is een redelijk worstcasescenario. De grootste oorzaak voor de verstoringen zijn handelaren die niet klaar zijn voor controles die de Europese Unie vanaf 1 januari 2021 in zal gaan voeren. Het is daarom essentieel dat het bedrijfsleven nu in actie komt en zich voorbereidt op de nieuwe formaliteiten,” aldus Gove.

Enorme parkeerterreinen

De Britse regering heeft al opdracht gegeven voor de aanleg van enorme parkeerterreinen voor wachtende vrachtwagens. Eerder stelde de vervoersorganisatie Logistics UK dat de regering pas erg laat met de voorbereidingen is begonnen. Een IT-systeem waarmee de douaneformaliteiten geregeld moeten worden, zal pas in november proef draaien maar moet wel in december in gebruikgenomen kunnen worden.

Calais

In Calais, verreweg de grootste doorvoerhaven voor vrachtverkeer naar het Verenigd Koninkrijk, is al in 2019 een dergelijk IT-systeem opgetuigd en getest. “De douane is klaar, de havens en veerdiensten zijn klaar en de infrastructuur is klaar,” stelde al eerder een woordvoerder van veerdienst DFDS.

Snel delen

Image
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin