Foodvalley bouwt ecosysteem gepersonaliseerde voeding

Gepersonaliseerde voeding is een op wetenschap gebaseerde dienst. Op digitale platforms wordt een persoonlijke motivatie gecombineerd met allerlei data en daar rolt een voedingsadvies uit.
Gepersonaliseerde voeding is een op wetenschap gebaseerde dienst. Op digitale platforms wordt een persoonlijke motivatie gecombineerd met allerlei data en daar rolt een voedingsadvies uit. Foto: Foodvalley

Foodvalley NL wil de dirigent zijn van een wereldwijd ecosysteem voor gepersonaliseerde voeding. Hiermee kan iedereen makkelijker kiezen voor een gezondere leefstijl. De benodigde bedrijven voor dit ecosysteem worden gekoppeld door het Foodvalley NL innovatieplatform.

‘Gepersonaliseerde voeding kan een product of dienst zijn. Het gebruikt individu-specifieke informatie, is gebaseerd op wetenschap en heeft als doel om de consument controle te geven en een positieve, duurzame gedragsverandering te bewerkstelligen. Dit kan resulteren in meetbare voordelen in de persoonlijke doelen, als verbeterde gezondheid, of ziekte-specifieke voordelen.’

Deze definitie van gepersonaliseerde voeding is vastgelegd in de position paper die Foodvalley NL heeft uitgebracht met 53 stakeholders. Foodvalley claimt hiermee de dirigerende rol die het innovatieplatform ambieert in gepersonaliseerde voeding. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dat blijkt uit het relaas van Judith van der Horst, innovatieleider Food & Health bij Foodvalley NL. “We hebben een breed netwerk”, legt ze uit. “Heel veel partijen moeten gaan samenwerken om goede keuzes makkelijker te maken voor de consument. Wij zijn de dirigent van dat ecosysteem. We verbinden, geven richting en bedenken samen oplossingen. De position paper is een startpunt voor gezamenlijke innovatie met het ecosysteem.”

Groeimarkt voor foodbusiness

Gepersonaliseerde voeding – eten en drinken dat bij jou past – is een belangrijke opkomende groeimarkt in de voedingsindustrie. Hierbij wordt een combinatie gemaakt van persoonlijke motivatie met fysieke gegevens van de consument. “Wil je fitter worden of afvallen? Wil je een ziekte het hoofd bieden met voeding? Betere sportprestaties leveren? Eczeem onderdrukken? De motivatie kan heel divers zijn, dat is erg persoonlijk”, vertelt Van der Horst. Dat is ook precies waarom een kant-en-klaar dieet meestal op de lange termijn niet effectief is: voeding en het effect ervan is heel persoonlijk. “Het is voor veel mensen lastig om gezond te eten. De overgrote meerderheid van de bevolking wil gezonder wil leven, maar niet weet hoe. Het is een onwijs grote en ook groeiende groep.”

Data verzamelen

Als de motivatie van de consument helder is, wordt specifieke informatie gewonnen. De bron hiervoor is altijd de wetenschap, zegt Van der Horst. “Dan is het tijd om te meten. Zo worden data gehaald uit ontlasting of bloed, vaak met nieuwe apparatuur waarbij je eenvoudig en zonder pijn bij jezelf kunt meten. Er worden algoritmes en berekeningen gemaakt op basis van je metingen. Die leiden met je motivatie tot een voedingsadvies om gezonder te gaan leven.”

Zorg ontlasten

Betere voeding draagt bij een de gezondheid van mensen en verlicht daarbij de zwaar belaste zorg. “Nu we door corona ervan zijn doordrongen dat je weerbaarder bent tegen ziektes als je gezonder bent, is de relatie met voeding snel gelegd en wordt deze belangrijker gevonden. De volle ic’s hebben voor meer bewustwording gezorgd. We willen een transitie van genezing naar preventie. Het ding is; ongezond eten is vaak lekker, maar gezond kan ook lekker zijn. Mensen hebben hulp nodig om dat laatste punt in praktijk te brengen. En gezond eten volhouden kan makkelijker zijn als het aansluit bij jouw eigen motivatie en situatie. Want de een kookt graag, de ander houdt van makkelijk. En als je een groot gezin hebt, moeten de voedingsadviezen op elkaar zijn afgestemd om het praktisch te houden.”

Schakels in deze keten

Er is woud aan bedrijven die een schakel in de keten kunnen vormen; wetenschappers, medici, tech- en databedrijven (bouwers van apps, digitale platforms en smartwatches bijvoorbeeld), medische techbedrijven (die zaken als bloeddruk en hartslag meten), groenteveredelaars (die gewassen ontwikkelen met gezondheidsvoordelen), voedingsproducenten, ingrediëntenleveranciers (bijvoorbeeld voor supplementen), supermarkten, cateraars, zorgverzekeraars, overheden. Al deze verschillende partijen werken nu onvoldoende samen om te versnellen in de innovatie die nodig is, zodat opschaling mogelijks is en de grote massa bereikt wordt. Foodvalley NL wil de juiste connecties maken tussen die bedrijven, als een spin het web.

Personalised Nutrition Community

Wie al lid is van Foodvalley NL zit mede aan het stuur, andere bedrijven hebben een meer volgende rol. En dat is allemaal prima, zegt Van der Horst. Foodvalley NL gaat een Personalised Nutrition Commununity vormen van Foodvalley-leden. “In deze community zetten we gezamenlijk de agenda voor innovatie, gekoppeld aan een goed verdienmodel voor alle betrokken partijen. De partijen werken samen waar mogelijk, bijvoorbeeld in de communicatie en dataverzameling.”

Zoals gezegd is het een wereldwijd plan om gepersonaliseerde voeding handen en voeten te geven. “Aan de position paper zie je dat al; de 53 schrijvers komen uit tien verschillende landen. Binnen en buiten Europa. We gaan dus een wereldwijde community opstarten. Dit jaar al gaan we met onze leden de plannen concreet maken via Foodvalley Personalised Nutrition dialogen.”

Van happy few naar massa

Waar gepersonaliseerde voeding nu nog slechts is weggelegd voor de happy few, wordt het volgens Van der Horst binnen tien jaar gemeengoed. “Er zijn echt mogelijkheden voor de massamarkt, zodat die op een makkelijkere manier toegang krijgt tot een lekker en gezond voedingsadvies op maat. En de invulling ervan is bijvoorbeeld in de vorm van thuis bezorgde maaltijdpakketten, kant-en-klaar maaltijden, supplementen, tussendoortjes, een app die je vertelt dat je gezin wat extra moet drinken of eten. Allemaal op maat, in behapbare stappen. Het in de benen brengen van het ecosysteem voor gepersonaliseerde voeding komt op conto van de betrokken bedrijven. Het verdienvermogen zit ’m in de opschaling. Dan kun je de prijs naar beneden brengen en het grote publiek bereiken.”

Vos
Petra Vos Redacteur



Beheer