Grootse deel consumenten staat open voor kweekvlees

02-04 | |
Foto: ANP
Foto: ANP

Het grootste deel van de consumenten wil kweekvlees wel consumeren, als de prijs, smaak en textuur goed zijn. Zo’n 35% stelt niet zo open te staan om kweekvlees te proberen. Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van ABN Amro.

Ruim 41% van de ondervraagden zou kweekvlees wel willen proberen. Deze groep bestaat vooral uit jonge en middelbaar of hoog opgeleide personen. Het belangrijkste argument om kweekvlees te eten is de bijdrage aan een beter milieu, gevolgd door dierenwelzijn. Consumenten die geen kweekvlees willen eten, geven het nagemaakte karakter en hun voorkeur voor gewoon vlees als argumenten. Zo’n 23% van de consumenten twijfelt. Dat doen ze vooral omdat ze bedenkingen hebben bij de gezondheid en veiligheid van kweekvlees. Hierover willen ze eerst meer te weten komen.

Vertrouwen en transparantie

Uit eerdere onderzoeken bleek dat er een aantal factoren zijn die een belangrijke rol spelen in de acceptatie van kweekvlees. Zo moet er voldoende voorlichting, transparantie en vertrouwen zijn bij de consument. Ook heeft kweekvlees een sterk industrieel of ‘laboratorium’ karakter en dat kan de acceptatie beïnvloeden. Daarnaast is de prijs van kweekvlees nog hoog. CE Delft rekende onlangs uit dat in 2030 de prijs van kweekvlees in de buurt zou kunnen komen van echt vlees. Daarnaast moet er nog wet- en regelgeving komen die bepaalt of en hoe kweekvlees op de markt kan komen in Nederland en Europa.

Investeringen zijn nodig om onder andere de kostprijs te verlagen. Die worden ook gedaan. Zo haalde het Nederlandse Meatable onlangs € 47 miljoen op. Ook het Maastrichtse Mosa Meat haalde de afgelopen tijd geld binnen.

Kloosterman

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.