‘Grote uitdaging voor groei biologisch in België’

10-01 | |
Belgische supermarkten, waaronder Colruyt, zijn het grootste afzetkanaal voor biologische producten. - Foto: ANP
Belgische supermarkten, waaronder Colruyt, zijn het grootste afzetkanaal voor biologische producten. - Foto: ANP

De groei in marktaandeel biologisch in België is gestagneerd. Het is dan ook een grote uitdaging om consumenten te overtuigen vaker biologisch te kopen.

Dat zegt promotiemedewerker Marina Sablon van het het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) tijdens een webinar in de BioKennisweek.

Supermarkt grootste biokanaal

De totale uitgaven aan bio in België in 2020 kwamen uit op € 892 miljoen. Dat is 14% meer dan in 2019. Aangezien de biomarkt in België de afgelopen twee jaar gelijk is gegroeid met de totale voedingsbestedingen bleef het marktaandeel gelijk op 4% voor vers en 3% voor Fast-Moving Consumer Goods (veel verkochte consumentengoederen), zo geeft Luc van Bellegem, marketingadviseur VLAM, aan.

Net als in Nederland laat het marktaandeel biologisch in België nagenoeg geen stijging zien. Ook in de distributiekanalen is weinig verschuiving zichtbaar. De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, goed voor 39% van de verkopen. De groei in verkoop van biologische producten in harddiscounter is gestagneerd op 8% (2016 10%).

In België in een programma opgestart om de verkoop van biologisch te stimuleren. Er wordt gewerkt met verschillende pijlers als lekker puur, gezond genieten en goed voor het milieu. Meer info is te vinden op de website: allesoverbio.be.

Willem Veldman
Meer over



Beheer