Groupe Bel boekt solide omzetgroei

Zuivel- en toetjesbedrijf Groupe Bel heeft de omzet in het eerste halfjaar met 4,8% weten op te voeren naar bijna € 1,74 miljard euro.

Het Franse bedrijf, eigenaar van Leerdammer, spreekt van een solide omzetgroei. Het operationele inkomen ging met 38,6% omhoog naar € 175 miljoen. De verbetering van de operationele marge is grotendeels te danken aan het transformatieplan waarmee Goupe Bel eind 2018 is begonnen.

Effecten coronacrisis

Het Franse bedrijf zag de vergelijkbare omzet in het eerste kwartaal door het hamsteren en andere effecten van de coronacrisis met 11% toenemen, maar dat verminderde in de daarop volgende maanden omdat mensen hun voorraden gingen aanspreken. Zonder die buitengewone effecten stegen de verkopen echter rond de 5%.

Dat gold zeker voor Europa, in het bijzonder Frankrijk, waar de merkproducten als La Vache Qui Rit uitstekend werden verkocht. Bel reageerde daarop door de productie vooral op die populaire producten te richten. De afzet van toetjes van MOM was eveneens hoog, met name in de VS en in Frankrijk.

Financiële positie Groupe Bel sterk

De financiële positie bleef sterk met per eind juni een schuldenlast van € 710 miljoen, € 317 miljoen in beschikbare kasmiddelen en € 820 miljoen in niet aangewende leningsfaciliteiten.

Groupe Bel zegt geen gebruik te hebben gemaakt van de door de overheid beschikbaar gestelde steunmaatregelen. Het bedrijf heeft wel de contractprijzen voor de aankoop van grondstoffen gehandhaafd en ook leveranciers die zijn verzwakt door de crisis steun aangeboden. Groupe Bel zegt dat het door de sterke wisselvalligheid in de vraag, het gebrek aan zichtbaarheid op herstel van foodservice en toenemend prijsbewustzijn bij de consument, geen precieze verwachtingen voor de businessgroei kan geven.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.