Doorgaan naar artikel

Hoe kan innovatie, beleving en communicatie het ambacht versterken?

Er komt veel op foodondernemers af, ook op de slagers.

Column
Food
ambachtelijk slagers

De consument is kritisch met zijn uitgaven en geeft op dit moment minder uit aan het ambachtelijke product. Foto: Peter Roek

Deze week heb ik in Limburg een strategische sessie verzorgd voor ambachtelijk slagers.

Er komt veel op foodondernemers af, ook op de slagers. Ze zien fors oplopende kosten en scherpe inflatie. De consument is kritisch met zijn uitgaven en geeft op dit moment minder uit aan het ambachtelijke product. Daarnaast zien we trends bij de consument die vooral gaan over gemak, gezonde voeding en duurzaamheid. Supermarktketens spelen hier steeds vaker op in. Maar hoe houdt de ambachtelijk slager de aandacht van de veranderende consument?

Inspelen op gemak gaat steeds verder

Tijdens de bijeenkomst spraken we met elkaar over de kansen die innovatie biedt. Belangrijke conclusie was dat innovatie niet zozeer in het product zit, maar veel meer in de dienstverlening. De slager wordt meer en meer een traiteur die inspeelt op de gemakszoekende consument met smaakvolle en gezonde kant-en-klaarmaaltijden. En inspelen op gemak gaat steeds verder, bijvoorbeeld via opti-channel dienstverlening door het inzetten van vending machines. Zo bied je niet alleen fysieke, directe verkoop aan, maar ook online verkoop met de mogelijkheid 24/7 de klant te faciliteren.

Ambachtelijke bedrijven verenigd onder één dak

Ook cruciaal is samenwerken. Denk dan aan samenwerking tussen meerdere ambachtelijke bedrijven in je dorp of winkelcentrum. Het liefst verenigd onder één dak. Zodat de beleving van een lokaal, duurzaam en kwalitatief goed product toeneemt. En wellicht nog belangrijker: je versterkt hiermee de lokale gemeenschap en de aantrekkelijkheid van het winkelgebied. De ambachtelijk slagerij heeft een sterk verhaal te vertellen. Haar producten zijn duurzaam, lokaal in korte ketens en er is nagenoeg geen verspilling. Deze unieke prestaties moeten goed worden verwaard.

De ambachtelijk slagerij heeft een sterk verhaal te vertellen

En hoewel innovatie op het gebied van product niet als belangrijkste werd aangemerkt, werden ook andere goede ideeën met elkaar gedeeld. Denk aan inspelen op de eiwittransitie met hybride producten zoals een gehaktbal half om half, samengesteld van rundvlees en plantaardige eiwitten.

Kortom, volop kansen voor de ambachtelijk slager die zich kan onderscheiden met een uniek kwaliteitsproduct, hoogstaande dienstverlening en veel gemak. Koppel dit aan een goede communicatiestrategie en er ligt een gezonde toekomst voor het ambacht.

Snel delen

Image
Marcel Lambregts

Sectormanager Food bij Rabobank

Misset Uitgeverij B.V. Copyrights reserved

Terms and conditions Privacy Cookies

Beheer
WP Admin