Beeld: Glanbia
In dit artikel
Het Ierse ingrediënten- en zuivelconcern Glanbia heeft in de eerste jaarhelft een omzet gerealiseerd van ruim € 2 miljard.
Dat is 20% meer dan dezelfde periode vorig jaar, toen de omzet onder druk stond door corona. De brutowinst nam met 88% toe naar € 159,9 miljoen.
Glanbia boekte vooral goede resultaten bij speciaalvoeding zoals sportdranken, zogenoemde voedingsoplossingen en bij ingrediënten voor dergelijke producten. Het Ierse bedrijf richt zich ook meer en meer op die activiteit.
Inzetten op trends gezonde voeding
CEO Siobhán Talbot spreekt ook van belangrijke vooruitgang bij de transformatie in die richting. “We zijn er sterk van overtuigd dat de grotere focus die consumenten leggen op gezondheid en welzijn Glanbia een goede uitgangspositie biedt voor de toekomst, gezien onze portefeuille aan voedingsmerken en ingrediënten. Deze trends zullen op lange termijn groei voor Glanbia opleveren.”
Volumegroei bij kaas in VS
Toch was bijna de helft van de omzet van Glanbia afkomstig van de Amerikaanse kaasactiviteiten. Die zagen de omzet in volume met 18% toenemen, maar de prijs met 2,4% dalen. De volumegroei komt voort uit het in gebruik nemen van een nieuwe kaas- en weifabriek in Michigan, een joint-venture met Dairy Farmers of America. De overige joint-venture zuivelactiviteiten in Ierland zelf, in het Verenigd Koninkrijk en elders in Europa droegen € 30 miljoen bij aan de groepsomzet. Glanbia boekt die omzet overeenkomstig haar belang in de betreffende partnerschappen.