Doorgaan naar artikel

Impact maken met nieuwe categorie sea-based

Rem van den Bosch, eigenaar van Superfood Zeeland, wil naast plant-based een nieuwe categorie introduceren: sea-based.

Image premium

Rem van den Bosch. Foto: Superfood Zeeland

Rem van den Bosch, eigenaar van Superfood Zeeland, wil naast plant-based een nieuwe categorie introduceren: sea-based. De creatieve ondernemer maakt namelijk hybride producten op basis van zowel grondstoffen van het land als uit de zee. Met zijn Seaburger, gemaakt van mosselvlees en groenten, heeft hij inmiddels diverse prijzen gewonnen. Komende maand worden vier nieuwe producten gelanceerd.

Rem van den Bosch is ondernemer en kunstenaar. Tijdens een project in Yerseke merkte hij dat de groep consumenten die schaal- en schelpdieren eet heel erg hard aan het vergrijzen is. “Zelf ben ik gek op vis en schaal- en schelpdieren en ik vind het leuk om deze producten lokaal te kopen. Ik ben gaan denken over de vraag hoe je de jongere generatie kunt stimuleren om meer lekkernijen uit zee te eten. Een mosselburger leek me daarvoor ideaal. Een vriend van mij die op hoog niveau heeft gekookt, ontwikkelde voor mij de Seaburger. We hebben meerdere markttesten uitgevoerd en de burgers aan jongeren laten proeven. Zij reageerden heel positief.”

Lekkernijen uit de zee

Dat bracht Van den Bosch op een nieuw idee. “Er gebeurt momenteel heel veel op het gebied van plantaardig en daarvoor worden allerlei producten van het land gebruikt. Maar eigenlijk zien we een productgroep over het hoofd: lekkernijen uit zee. Deze kunnen heel duurzaam geoogst worden en hebben een hoge voedingswaarde. Maar ik wil mij niet alleen op de marine grondstoffen focussen, want Zeeland heeft nog zoveel andere heerlijke producten ter beschikking.”

De term plantaardig dekt eigenlijk de lading niet. In mijn ogen is het tijd voor een nieuwe categorie: sea-based

Van den Bosch besloot een sprong in het diepe te wagen en Superfood Zeeland te starten. “Ik wil graag makkelijk te bereiden hybride producten op de markt brengen, waarbij ik grondstoffen uit zee combineer met grondstoffen van het land. Deze producten mogen niet te veel bewerkt zijn, zodat je nog steeds kunt zien wat je eet.” Daarbij stuitte hij op een uitdaging. “De term plantaardig dekt eigenlijk de lading niet. In mijn ogen is het tijd voor een nieuwe categorie: sea-based.”

Tijdens de Horecava werd vorig jaar de Seaburger gelanceerd, een hybride burger, die gemaakt is van 70% mosselvlees en 30% groenten, waaronder wortel. Deze kwam in de top 4 van de Horecava Innovation Award terecht en werd eveneens genomineerd door de Karel de Vos Duurzaamheid Award.

Zeven nieuwe producten

Momenteel werkt Van den Bosch aan zeven nieuwe producten, waarvan de eerste drie komende maand op de markt komen. Daarbij gaat het om een Noordzeevissnack, een kaas met zeekraalsnack en een oestersnack in de vorm van een kleine burger of minikroketje. Daarnaast werkt hij aan andere producten, zoals lekkernij op basis van krab en een vegan Zee+Land burger op basis van peulen en zilte groenten.

Bij ieder product wordt de combinatie gelegd tussen land en zee. Van het land gebruikt hij onder meer een aantal peulvruchtensoorten en zoete aardappel. Uit de zee komen onder meer de vis, schaal- en schelpdieren en zilte groenten, als zeesla, wakame, zeekraal, dulse en roodwier. “Qua smaakbeleving denk ik dat er veel kansen zijn voor wieren. Niet als basisgrondstof voor het interieur, maar vooral als smaakmaker.”

Wieren bieden veel kansen. Niet als basisgrondstof voor het interieur, maar vooral als smaakmaker

De combinatie tussen zee en land vereist in het ontwikkelproces veel finetuning. “Het is echt zoeken naar een goede verhouding tussen bijvoorbeeld zoete aardappel en de dulse en zeekraaltopjes die voor een zilte smaak zorgen. De producten mogen niet te aards smaken. Juist de zilte toevoeging maakt onze producten uniek.”

Niet te aards smaken

Zo werkt hij momenteel aan de ontwikkeling van een Noordzeevisburger. “Deze bestaat voor ongeveer 80% uit vis en een klein beetje zeekraal en voor 20% uit peulvruchten. We hebben ook 25% peulen geprobeerd, maar toen was de smaak te aards. Vandaar dat we de hoeveelheid hebben teruggebracht. Momenteel zijn we aan het onderzoeken of dit product financieel haalbaar is. Als je met vis werkt, dan kom je automatisch in een iets duurder segment terecht.”

Rem van den Bosch, eigenaar van Superfood Zeeland, wil naast plant-based een nieuwe categorie introduceren: sea-based. Foto: Superfood Zeeland

Dat is één van de uitdagingen die hij tegenkomt op het gebied van grondstoffen. “Ik wil graag heel smakelijke, schaalbare en betaalbare producten leveren, die het liefst zo lokaal mogelijk zijn geoogst. Maar de oesters moeten met de hand worden uitgestoken en daar zijn de oesterverwerkende bedrijven in Yerseke nog niet op ingericht. Daarom ben ik gedwongen om met oesters uit Frankrijk te halen.”

Een andere uitdaging is certificering. “Er zijn veel lokaal geoogste zilte groenten beschikbaar, maar vaak ontbreken de certificeringen, die garanderen dat de groenten niet in aanraking zijn geweest met schaal- en schelpdieren.” Verder probeert Van den Bosch zoveel mogelijk gebruik te maken van restproducten. “Ik gebruik bijvoorbeeld mosselen van een ondermaats type dat voor consumenten niet gewenst is, omdat ze zo klein zijn. Zo ga ik verspilling tegen.”

Sea-based categorie in de supermarkt

Hij gelooft heilig in de nieuwe producten. “De carbon footprint is ontzettend laag. Zeker in vergelijking met vlees.” Van den Bosch ziet veel kansen. “Chef-koks hebben veel behoefte aan smakelijke producten. Het grote voordeel is dat we hen nu geen alternatief voor vlees bieden, maar met sea-based een nieuwe categorie aan het huidige aanbod toevoegen.” Heel graag zou hij zijn producten ooit aan de retail leveren. “Helaas is mijn bedrijf momenteel nog te kwetsbaar voor onderhandelingen met een retailer, maar voor de toekomst zie ik veel kansen voor een sea-based categorie in de supermarkten Deze zullen ook een gunstige Nutri-Score hebben.”

De carbon footprint van sea-based producten is ontzettend laag. Zeker in vergelijking met vlees

Superfood Zeeland mag gebruikmaken van het subsidietraject Zeeland in stroomversnelling van de Provincie Zeeland. “Dat betekent dat 40% van de kosten van het project gedekt worden middels een subsidie. Dat is een heel fijn steuntje in de rug. Het grootste gedeelte, 60%, wordt aangevuld door mijn bedrijf in de creatieve sector. De ontwikkeling en productie nemen hoge kosten met zich mee. Dus het zijn best spannende stappen.”

Bij ieder product wordt de combinatie gelegd tussen land en zee. Foto: Superfood Zeeland

Impact maken met sea-based

Dat nog geen andere ondernemer op het idee is gekomen om producten zoals een Mosselburger te ontwikkelen, vindt hij best bijzonder. “Yerseke zit vol seafood-bedrijven, maar blijkbaar moet een kunstenaar het initiatief nemen. Ik ben er echt van overtuigd dat het naast het traditionele mosselpannetje tijd is voor wat meer trendy producten, zoals een Seaburger.” Hij besluit: “Impact maken in de voedselketen door CO2 te reduceren. Dat is mijn nummer één beweegreden. Om de planeet ook voor toekomstige generaties op een mooie manier achter te laten. Daarbij is het belangrijk dat ook mensen die geen enkele boodschap hebben aan duurzaamheid voor mijn producten kiezen. Omdat ze zo ontzettend lekker zijn. Zo dragen ze alsnog bij aan verdere verduurzaming.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin