Interventies in supermarkt kunnen bio-verkoop stimuleren

20-01 | |
Foto: Luuk van der Lee Fotografie
Foto: Luuk van der Lee Fotografie

De verkoop van biologische producten in supermarkten kan gestimuleerd worden door bepaalde interventies.

Zo zouden meer schapruimte, communicatie op de winkelvloer en het aanpassen van de prijs de verkoop stimuleren. Dat blijkt uit een pilot van de Provincie Gelderland. De resultaten werden woensdag 20 januari tijdens de Biokennisweek gepresenteerd.

Tot 47% meer verkopen

In twee Coop-supermarkten in de provincie werden gedurende tien weken aanpassingen gedaan in de communicatie, schapruimte en prijszetting rondom biologische zuivel. Een sticker waarop consumenten werden gewezen op dat biologisch goed is voor biodiversiteit, zorgde voor 5% meer verkopen. Wanneer biologische zuivel meer ruimte kreeg in het schap, zorgde dit voor een stijging van 14%. Het aanpassen van de prijs, gelijk aan de prijs van reguliere zuivel en het benadrukken daarvan, zorgde voor een toename van de verkopen tot 25%. Wanneer én de prijs werd aangepast én er meer schapruimte kwam, leverde dat tot 47% meer verkopen op.

Aanpassing schapruimte meest opmerkelijk

Volgens Bart Fischer, betrokken bij de pilot, is de aanpassing van de schapruimte de meest opmerkelijke uitkomst. “Mensen worden uit hun routine gehaald en pakken zo toch een keer iets anders dan wat ze normaal zouden pakken.”

‘Fact based-beweging’

Volgens Fischer kan de pilot een goede start zijn voor een ‘fact based-beweging’. “We kunnen wel blijven praten over wat bijvoorbeeld een btw-afschaffing zou doen, maar we kunnen het ook gewoon doen en laten zien wat het effect is”, doelend op de prijsverlaging in de pilot.

Klein initiatief met grote impact

Volgens José van Gerven van de provincie Gelderland is de pilot een klein initiatief met een grote impact. Met partijen wordt gepraat over hoe de pilot een vervolg kan krijgen, mogelijk voor andere producten.

Brancheorganisatie Bionext hoopt op een landelijke pilot met interventies in de winkel. “Je ziet dat met gerichte aandacht op het juiste moment, de consument voor biologisch kiest”, aldus Michaël Wilde, directeur Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. “Hoopvolle resultaten, waar we graag landelijk binnen meer productcategorieën mee aan de slag willen.”

Kloosterman

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.