Klanten beperkt gestimuleerd om bio te kopen in supermarkt

21-10 | |
Foto: Koos Groenewold
Foto: Koos Groenewold

Klanten worden beperkt gestimuleerd om biologische producten te kopen in de supermarkten. Dat blijkt uit onderzoek van Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de verkoopstrategieën van supermarkten als deelstudie naast de Agri-nutrimonitor.

Uit het onderzoek blijkt dat supermarkten geen strategie hebben om klanten te stimuleren om biologische producten te kopen. Alle supermarkten verkopen biologische landbouwproducten naast het aanbod van gangbare producten. Als redenen voor de ontbrekende strategie geven de supermarkten aan dat zij meerdere klantsegmenten bedienen met verschillende voorkeuren. “Niet elke klant heeft het budget om voornamelijk biologisch te kopen en voor lang niet elke klant is duurzaamheid een belangrijk keuzecriterium. Alle klanten sturen richting biologisch is daarom commercieel onverstandig,” stellen de supermarkten.

Minder invloed op bio

Tweede reden is het verschil tussen de wettelijke duurzaamheidseisen van gangbare producten en de eisen van het EU biologisch-keurmerk relatief groot zijn. Supers geven de voorkeur aan een geleidelijke overgang van gangbaar naar duurzamere productie. De beschikbaarheid van meerdere niet-biologische keurmerken in Nederland geeft supermarkten meer mogelijkheden om het tempo van deze overgang en daarmee de gevolgen voor de in- en verkoopprijzen in de keten zelf te beïnvloeden. Bij het EU biologische-keurmerk kunnen supermarkten dit niet, omdat de Europese Commissie deze eisen bepaalt.

Green deal

De Europese Commissie heeft als doel dat in 2030 25% van de landbouw biologisch is. Om dit te bewerkstelligen moet er ook meer vraag komen naar biologische producten. Het marktaandeel van bio is op dit moment 3,3% en het landbouwareaal 4,6% van het totale.

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur


Beheer