Skip to content

Meer dan € 10 miljard besteed aan duurzame voeding

De Nederlandse consument heeft meer dan € 10 miljard uitgegeven aan voedingsmiddelen met een keurmerk, oftewel duurzame voeding.

Nieuws
Food
bestedingen duurzame voeding

Bij de keurmerken is Beter Leven de grootste in Nederland. Aan voedingsmiddelen met dit keurmerk werd vorig jaar € 3,8 miljard uitgegeven.

De Nederlandse consument heeft meer dan € 10 miljard uitgegeven aan voedingsmiddelen met een keurmerk, oftewel duurzame voeding. Wel nam het aandeel duurzame voeding in de voedselbestedingen licht af in 2022.

In 2022 werd voor het eerst meer dan € 10 miljard uitgegeven aan duurzame voeding, waarvan € 9,1 miljard afkomstig is uit supermarkten. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De bestedingen stegen met 13% in vergelijking met 2021. Dit valt volgens Wageningen Economic Research, de uitvoerder van het onderzoek, te verklaren door de gestegen prijzen en door de terugkeer van de consument naar de foodservice na de coronapandemie. De totale voedselbestedingen stegen harder (+15%) dan die van duurzame voeding, dat verklaart waarom het aandeel duurzame voeding in de voedselbesteding ten opzichte van 2021 licht is gedaald, -1%.

Rainforest Alliance nummer twee

Ook in 2022 was Beter Leven het grootste keurmerk in Nederland. Beter Leven is onder te verdelen in drie ‘niveaus’: sterren. Hiervan is Beter Leven 1 ster verreweg het grootst. Dit komt onder andere door de toezeggingen van supermarken om voor bepaalde vleescategorieën minimaal 1 ster Beter Leven te willen hebben. Slechts 7% van de totale omzet van Beter Leven is afkomstig uit Beter Leven 3 sterren. Vorig jaar groeide het keurmerk met 16% naar € 3,8 miljard. Daarna volgt Rainforest Alliance (€ 2,6 miljard) en Biologisch (€ 1,8 miljard). Rainforest Alliance is flink gegroeid door de fusie met UTZ Certified. Het kleinste keurmerk qua bestedingen in Nederland is Vrije Uitloop (€ 352 miljoen).

Meer omzet voor categorieën voeding

Ook vrijwel alle voedselcategorieën groeien in duurzame bestedingen. Zo neemt vlees- en vleeswaar toe met 3% en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig met 27%. Nog steeds wordt de meeste duurzame omzet gegenereerd met vlees. Eieren is een daler met een min van 3%. De daling bij eieren is te danken aan het deel van de vrije-uitloopeieren die niet onder keurmerk verkocht als zodanig door de ophokplicht.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin