Doorgaan naar artikel

Net een beetje anders eten

Meer plantaardig eten betekent dat we ons ertoe zullen moeten zetten om aan te passen wat en hoeveel we eten en in welke verhoudingen.

cultuur terug te zien in voedingsrichtlijnen premium

De Italiaanse richtlijnen zijn gebaseerd op het mediterrane dieet. Meer plantaardig eten is daar al jaren onderdeel van. - Foto: Canva/Pexels van Pixabay

Bij de vertaling van de voedingsrichtlijnen naar voedingsadviezen, zoals de Schijf van Vijf, wordt de voedselcultuur in een land meegenomen. De wetenschappelijke inzichten over wat gezond is voor ons en voor de planeet worden vertaald naar richtlijnen die zo dicht mogelijk bij ons huidige voedingspatroon liggen.

Mijn tijd in Italië en China heeft me een hele andere kijk gegeven op wat we dagelijks eten. In Italië voelde voeding als een set van culturele regels. Die geven bijvoorbeeld aan dat elke soort pasta samengaat met zijn eigen saus. Mijn Italiaanse collega’s vonden mijn pasta pesto een dappere poging, maar met de verkeerde pasta.

In China was voeding bijna een medicijn; dat wat je eet beïnvloedt je gezondheid, en hangt samen met een van de vijf elementen die bij jou hoort: water, vuur, hout, aarde of metaal.

Italiaanse en Chinese cultuur zichtbaar in voedingsrichtlijnen

De richtlijnen van deze landen laten een mooi stukje cultuur zien. De Italiaanse richtlijnen zijn gebaseerd op het mediterrane dieet. Dat dieet werd in 2013 benoemd tot werelderfgoed. Het vormt namelijk een sterke basis voor samen eten, verantwoord omgaan met voedselbronnen en draagt bij aan een gezonde leefstijl. Het eten van veel plantaardige voedingsmiddelen en het matigen van producten van dierlijke oorsprong is daar al jaren een onderdeel van, maar genieten van kaas en gedroogde ham hoort daar ook bij.

De Chinezen noemen in de richtlijnen sojabonen in een adem met zuivelconsumptie, beiden als een belangrijke bron van eiwit. Maar ook het belang van labels leren lezen, koken en vooruit plannen staat benadrukt.

Een kleiner stukje vlees en meer groenten, linzen door je gehakt mengen of een keer hummus in plaats van kaas op je brood. Zo veranderen wij ook onze voedselcultuur

Meer plantaardig eten betekent dat we ons ertoe zullen moeten zetten om aan te passen wat en hoeveel we eten en in welke verhoudingen. En ook al weet je dat het gezonder is voor jezelf en voor de aarde, er gaat tijd overheen om dit aan te leren. Het is makkelijker als tofu al onderdeel is van wat je van jongs af aan gegeten hebt. Het is ook mooi meegenomen wanneer je geleerd hebt dat de tomaten in de zomer het lekkerst zijn van het land en in de winter uit blik, omdat deze juist op hun lekkerst zijn verwerkt.

Aanleren om meer plantaardig te eten

Gelukkig zijn er veel manieren om je maaltijd aan te passen. En als iedereen een kleine stap maakt, komen we al ver. Een kleiner stukje vlees en meer groenten, linzen door je gehakt heen mengen of een keer hummus in plaats van kaas op je brood. Zo veranderen wij ook onze voedselcultuur. En wat mooi is meegenomen: dat is dus meteen een stapje gezonder, betaalbaarder en beter voor de wereld, maar ook gewoon heel erg lekker.

Ik ben blij dat ik vanuit mijn rol bij Next Food Collective aan deze verandering kan bijdragen om zo de overgang naar een gezonder en duurzamer voedingspatroon te versnellen. Producten die gezonder en duurzamer zijn en passen in een nieuwe manier van eten zijn daar onderdeel van.

Snel delen

Arienne de Jong
Arienne de Jong

Themadirecteur Healthy Nutrition & Wellbeing bij Next Food Collective in Wageningen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin