Skip to content

Nieuwe kansen voor biologisch kippenvlees

De productie van biologisch kippenvlees gebeurt vanuit de slacht van uitgelegde biologische leghennen en biologische vleeskuikenbedrijven. In 2022 ging het om 227 biologische legbedrijven en 20 bedrijven met vleeskuikens. Die aantallen blijven over de jaren heen tot vorig jaar redelijk stabiel.

Updated on:
Achtergrond
Sustainable food
biologisch kippenvlees premium

Vlees van biologische vleeskuikens gaat vooral naar retail, horeca en speciaalzaken. - Foto: Ronald Hissink

De productie van biologisch kippenvlees gebeurt vanuit de slacht van uitgelegde biologische leghennen en biologische vleeskuikenbedrijven. In 2022 ging het om 227 biologische legbedrijven en 20 bedrijven met vleeskuikens. Die aantallen blijven over de jaren heen tot vorig jaar redelijk stabiel.

De totale productie bedraagt in 2022 volgens het CBS ruim 1.060 ton; een kleine daling ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee is pluimveevlees een kleine speler op de biologische vleesmarkt. Als gevolg van circa 350.000 vanwege vogelgriep geruimde biologische leghennen – zo’n 12% van het totaal – en overschakeling op reguliere houderij zal de productie dit jaar nog een stuk lager liggen, is de verwachting.

Retail, horeca en speciaalzaken

Vlees van biologische vleeskuikens gaat vooral naar retail, horeca en speciaalzaken. Bij de uitgelegde hennen wordt het grootste deel verwerkt in snacks en vleeswaren; bijproducten gaan vooral naar Afrikaanse bestemmingen. Circa de helft van de biologische hen wordt als biologisch vlees verkocht. De afgelopen jaren heeft met name Biomeerwaarde Kip zich ingezet om de afzet en verwaarding van uitgelegde biologische hennen te verbeteren. Met succes: in 2015 werd 525 ton biologisch kippenvlees verkocht.

Hoge winkelprijzen

De markt van biologische kip ondervindt momenteel problemen van hoge winkelprijzen, maar dat biedt ook kansen voor de markt van uitgelegde hennen. Biomeerwaarde Kip verwacht dat goedkopere onderdelen van de biologische leghen daardoor een sterkere positie krijgen in het winkelschap. “Het gaat met kleine stapjes”, aldus een woordvoerder van de organisatie. De uitdaging blijft om de retail te overtuigen om andere kwaliteiten te accepteren.

Lees ook:

Snel delen

Afbeelding
René Stevens

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin