Skip to content

Omzet Ahold Delhaize plust 15% eerste kwartaal

Updated on:
Business
Nieuws

Supermarktconcern Ahold Delhaize voorziet dankzij het massale gehamster door het coronavirus een flinke omzetstijging in zijn cijfers over het eerste kwartaal.

Het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com wist zijn verkopen de afgelopen tijd stevig op te krikken. Volgens een nieuwe prognose is de omzet waarschijnlijk met 15% gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Het gaat om een vooruitblik op de kwartaalcijfers die pas begin mei naar buitenkomen.

Winst Ahold Delhaize ziet er ook goed uit

Gecorrigeerd voor onder meer brandstofprijzen en veranderingen in winkelaantallen, stegen de Europese verkopen met ongeveer een tiende, zegt het bedrijf op basis van een inschatting. In de Verenigde Staten rekent Ahold Delhaize op een toename van de vergelijkbare omzet met 14%. Ook voor de winst ziet het beeld er goed uit. “We verwachten dat de onderliggende operationele marge in het eerste kwartaal hoger zal zijn dan het voorgaande jaar”, zegt topman Frans Muller.

Toch heerst er onzekerheid

Toch handhaaft de grootgrutter uit Zaandam voorlopig zijn eerder gestelde winstverwachting voor het hele jaar. Volgens Muller zorgt de virusuitbraak voor veel onzekerheid en is het eigenlijk nog te vroeg om te voorspellen hoe dit bijvoorbeeld belangrijke lokale merken en andere zaken zal beïnvloeden.

Extra kosten door coronamaatregelen

Ook speelt mee dat supermarkten de laatste tijd extra kosten moeten maken in verband met maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Muller acht het niet heel waarschijnlijk dat Ahold Delhaize zijn sterke marges van het eerste kwartaal ook in de rest van het jaar kan vasthouden.

Dividend over 2019

Anders dan bij veel andere bedrijven is het bij Ahold Delhaize niet nodig om te snijden in het dividend over 2019. Sterker nog, dit gaat met bijna 9% omhoog vergeleken met een jaar terug. Het bedrijf gaat komende tijd ook gewoon verder met zijn lopende aandeleninkoopprogramma.

Tesco, de grootste supermarkt van het Verenigd Koninkrijk, draaide in de eerste weken van de coronacrisis door het hamsteren 30% meer omzet dan normaal. Inmiddels is de situatie gestabiliseerd en is het winkelpatroon weer min of meer normaal, tekent Tesco aan in een bericht aan de beurs. Voor verreweg de meeste producten is de ‘maximaal drie per klant’ regel ook weer ingetrokken.

Capaciteit voor online-winkelen met 20% opgevoerd

Om aan de hogere vraag te voldoen heeft het bedrijf 45.000 tijdelijke werknemers aangetrokken. Bovendien is de capaciteit voor online-winkelen met 20% opgevoerd. Tesco tekent daarbij aan dat nog altijd 85 tot 90% van de boodschappen in supermarkten zelf gedaan worden.

Mede-auteur: Ruud Peijs

Snel delen

Afbeelding
Stefan Essink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin