Doorgaan naar artikel

Ahold-topman Wouter Kolk: ‘Duurzaamheid is geen wedstrijd’

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Retailers en leveranciers moeten allemaal dezelfde taal spreken, vindt Ahold-topman Wouter Kolk.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Sustainable food
Image premium

Wouter Kolk, ceo Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. Foto: Albert Heijn

Supermarkten en hun leveranciers moeten zich gezamenlijk inzetten om de duurzaamheid verder te verbeteren, vindt Wouter Kolk, CEO Europa en Indonesië van Ahold Delhaize. “We moeten allemaal dezelfde taal spreken en ons realiseren dat het geen competitie hoeft te zijn.” Dat zei hij tijdens het Retail Trends 2024-webinar van Deloitte.

Deloitte heeft donderdag haar Retail Trends 2024-webinar gehouden. Na een lange periode van hoge inflatie gaan we 2024 in met een consumentenvertrouwen op het scherpst van de snede. Zullen consumenten en detailhandelaren de dupe blijven van een economische neergang? Of zullen er groene kiemen van optimisme ontstaan? Hoe dan ook, 2024 lijkt een jaar van transformatie te worden voor de retail, waarin investeringen in technologie, duurzaamheid en klantervaring allemaal op de voorgrond staan. Tijdens het webinar kwamen verschillende sprekers aan bod, zoals Oliver Vernon-Harcourt, leider detailhandelssector bij Deloitte en Wouter Kolk, Chief Executive Officer Europa en Indonesië van Ahold Delhaize.

De veranderende consument speelt dit jaar een belangrijke rol in het retaillandschap. “Consumenten zijn veel prijsbewuster”, vertelt Kolk. “Het belang van huismerken is in heel Europa heel duidelijk geworden. Consumenten maken slimmere keuzes. Daardoor zijn de promo-aanbiedingen in heel Europa gestegen. Klanten zijn echt op zoek naar koopjes.”

De veranderende consumenten speelt dit jaar een belangrijke rol in het retaillandschap. Foto: Albert Heijn

Volgens onderzoek van Deloitte worden de consumenten niet alleen prijsbewuster, maar ook diverser en transformeren ze zich in meerdere dimensies. “Door de steeds verdergaande digitalisering maken zij zich steeds meer los van traditionele ankers”, vertelt Oliver Vernon-Harcourt. “Het resultaat daarvan is een hybride retail, waarbij traditionele producten en kanalen samensmelten met de digitale wereld om nieuwe consumentenervaringen te creëren.”

Naar verwachting zal de TikTok-winkel dit jaar een grote impuls geven aan de Europese markt

Infotechnologie

Infotechnologie zal dit jaar voor een grote verandering zorgen in de manier waarop er wordt gehandeld. Vernon-Harcourt licht toe: “In het verleden klikte de consument via een advertentie op social media op een productlink. Vervolgens werd de klant weggeleid naar de online winkel. Inmiddels wordt steeds vaker een all-in appervaring geboden, die in theorie voor een hogere conversie en verkoop zorgt. De TikTok-winkel stelt merken in staat rechtstreeks op hun platform te verkopen, gekoppeld aan interesses van de gebruikers. Naar verwachting zal de TikTok-winkel dit jaar een grote impuls geven aan de Europese markt.”

Het is volgens Kolk heel moeilijk om geld te verdienen aan online verkoop. Foto: Albert Heijn

Kolk benadrukt dat een omnichannel werkwijze, dus de koppeling tussen online- en offlinekanalen, steeds belangrijker wordt. “Onlineverkoop maakt deel uit van ons bedrijf en van onze branche. Als consument vind ik het fijn om deze optie te hebben. Maar voor een retailer zijn er uitdagingen. Deze werkwijze helpt om te groeien, maar vergt veel extra kosten. De transformatie naar omnichannel zijn wij als het ware gestart met baksteen en mortel. Vanwege de lage marge in onze branche is het echt een zware klus om geld te verdienen aan een pak melk dat bij een klant thuis wordt afgeleverd. Er zijn bepaalde categorieën die veel geschikter zijn voor onlineverkoop.”

Duurzaamheid

Een andere belangrijke ontwikkeling is de extreme klimaatverandering en de economische impact daarvan op de toekomst. Vernon-Harcourt: “Verantwoordelijkheid voor het milieu wordt steeds meer een vereiste waarbij retailers blijven focussen op ethiek en duurzaamheid.” Het thema duurzaamheid is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden, merkt ook Kolk. “Vijf jaar geleden was duurzaamheid bij presentaties van strategieën het laatste, kleine onderwerp en nu zie je dat het thema steeds meer geïntegreerd wordt. Je ziet steeds meer verplichtingen en echte actie. Dat is een goede zaak, maar er zijn nog veel verbeterpunten. Ik zou graag nog meer afstemming zien binnen de detailhandel en leveranciers om de naald samen te bewegen. Het is nog steeds een beetje een onemanshow.”

Duurzaamheid is nog steeds een beetje een onemanshow

Er is op dat gebied werk aan de winkel, vindt Kolk. “Samen met de industrie kunnen we als retail het voortouw nemen. Een aantal retailers heeft zichzelf, net zoals wij, gecommitteerd, maar nog lang niet allemaal. Het zou fijn zijn als de retailers gezamenlijk zeggen: ‘Laten we met elkaar onze ecologische voetafdruk verkleinen. Dit is ons plan van aanpak.’ En dat vervolgens ook de leveranciers zich aansluiten en beloven om dezelfde stappen te zetten. Dan kunnen we heel snel vooruit gaan. We moeten allemaal dezelfde taal spreken en ons realiseren dat het geen competitie hoeft te zijn.”

Taak voor de overheid

Nog een andere uitdaging: de consument. “De realiteit is dat de meeste consumenten worstelen met betaalbaarheid. Duurzaamheid staat ergens op nummer drie of nummer vijf op hun prioriteitenlijstje.  We kunnen niet zomaar van consumenten verwachten dat ze voor duurzame producten kiezen, zeker niet omdat deze vaak duurder geprijsd zijn. Niet iedereen kan zich dat veroorloven. Daar ligt ook een belangrijke taak voor de overheden, zowel lokaal als op Europees niveau. Wetgeving kan ons helpen richting een meer gezondere samenleving en minder co2-verbruik.”

Toekomstig bedrijfsmodel

Hoe ziet Kolk het bedrijfsmodel van de retail in de toekomst evolueren? “We proberen geavanceerder te worden. Daarom hebben we ook een belang genomen in een technologiebedrijf.” AH Technology vervult meerdere belangrijke rollen: het (online) shoppen makkelijker maken, klanten voorzien van gepersonaliseerd advies en hen te helpen met de dagelijkse problemen waar zij tegenaanlopen bij het doen van boodschappen. zoals tijdgebrek om boodschappen te doen of wachten bij de kassa. “We investeren enorm in techniek, data en digitalisering.”

Een kassaloze supermarkt is technologisch gezien nog een uitdaging, aldus Kolk. Foto: Albert Heijn

De ontwikkeling van onbemande winkels, zoals Amazon Go, komt eraan, maar laat nog even op zich wachten, denkt Kolk. “Het is natuurlijk heel prettig om vrij door de winkel te lopen en vervolgens naar buiten te lopen zonder langs de kassa te gaan. Vervolgens ontvang je een appje, waarin je bedankt wordt voor het winkelen, een overzicht krijgt van het bedrag dat van jouw rekening wordt afgeschreven en de extra punten die je hebt ontvangen, waardoor het nog aantrekkelijk wordt om terug te komen. Dat is een fantastische ervaring, die wij onze klanten ook graag willen bieden. Zo kunnen we het winkelen nog gemakkelijker maken. Helaas is dit technologisch gezien nog steeds erg moeilijk. We moeten wachten op de juiste technologie.”

Snel delen

Image
Wendy Noordzij

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin