Oprichter Oogst: ‘Ik bouw iets wat ik zelf wil als consument’

23-05 | |
Fennie Lansbergen: "De boeren bepalen bij Oogst hun eigen prijs en kunnen daar dus ook hun kosten voor natuurinclusief boeren doorberekenen." Foto: Roel Dijkstra
Fennie Lansbergen: "De boeren bepalen bij Oogst hun eigen prijs en kunnen daar dus ook hun kosten voor natuurinclusief boeren doorberekenen." Foto: Roel Dijkstra

Afgelopen weekend is een nieuwe korte-ketenconcept gelanceerd in Leiden: Oogst. Na het opstarten van een crowdfund had het bedrijf binnen een paar weken het financieringsdoel bereikt. De bouw van meerdere kleine onbemande winkeltjes kan nu beginnen, de plannen voor het Overijsselse Dalfsen liggen al klaar. Fennie Lansbergen is oprichtster van de winkels: “Uiteindelijk willen we dat iedereen gemakkelijk producten kan kopen van boeren uit de omgeving die zich inzetten voor de natuur.”

Op 22 mei is de eerste Oogst-winkel in Leiden geopend . Vanaf nu kunnen mensen producten van acht boeren uit de omgeving op één plek vinden. Het idee voor de winkel begon al een tijd geleden, maar in de zomer van 2021 begon Fennie Lansbergen met het uitwerken van het concept. Nog geen jaar later heeft zij een crowdfund van € 60.000 succesvol opgezet en haar doel behaald. “Dat toont aan dat er vraag naar is. De eerste investeringen in Oogst kwamen van vrienden en bekenden, nu ook steeds meer van mensen die ik niet ken maar die bijvoorbeeld wel in Leiden of Dalfsen wonen.”

Zelf miste Lansbergen de mogelijkheid om te kopen van natuurinclusieve boeren in Nederland. In supermarkten komt er meer aandacht voor, maar daar wordt nauwelijks een meerprijs betaald voor de moeite die in natuur- en bodembeheer wordt gestoken. Ook in andere winkels was het moeilijk om aan Nederlandse producten te komen, die kwamen volgens Lansbergen vaak uit het buitenland. “Vanuit de consumentenkant zag ik een behoefte en als niemand anders het doet, dan moet ik het zelf doen. Ik bouw iets wat ik zelf wil als consument.”

Natuurinclusieve producten

Ook vanuit de aanbodkant zag Lansbergen een behoefte aan een eerlijke prijs voor producten die goed zijn voor klimaat en mens. “Ik wilde het makkelijker maken om goed te verdienen door met de natuur te werken”, vertelt ze. “De boeren bepalen bij Oogst hun eigen prijs en kunnen daar dus ook hun kosten voor natuurinclusief boeren doorberekenen. In het concept van Oogst kunnen klanten met de Oogst-app de winkel openen en na believen shoppen. De consumenten geven in de app aan wat ze in hun mandje hebben en rekenen dan vanaf daar af. De winkel wordt ongeveer drie keer in de week bevoorraad door de Oogst-boer. Dat is één van de aangesloten boeren die van A tot Z verantwoordelijk is voor het runnen van de winkel. Lansbergen: “Het is een franchise-model. Als Oogst zorgen wij voor het opzetten van de winkel, de inrichting hiervan en de marketing van de winkels. De Oogst-boer betaalt hiervoor een franchise fee.”

We hebben ook samenwerkingen bijvoorbeeld met een Leidse bakker en bierbrouwer

De winkelvorm stond ook vrij snel vast voor Lansbergen. “Als consument vind ik het fijn om producten die ik koop te zien. Verder vind ik het niet praktisch om een aantal dagen van tevoren een bestelling te moeten plaatsen. Met Oogst wil ik de winkelervaring ook toch wel op de supermarkt te laten lijken. Er is een breed assortiment verkrijgbaar zoals vlees, zuivel, groeten en fruit, honing, jam en honing. We hebben ook samenwerkingen bijvoorbeeld met een Leidse bakker en bierbrouwer. Verder vullen we het assortiment aan met producten van een biologische supermarkt. We willen een buurtsuper zijn, dan moet je ook genoeg producten bieden.”

Makkelijk uit te rollen concept

“In Leiden hebben we genoeg boeren en een mooie locatie gevonden, daarom lanceren we daar. In Dalfsen zoeken we nog een mooi plekje. Op iedere plek waar genoeg boeren zijn die mee willen doen, zouden we een Oogst-winkel kunnen lanceren.” Vorig jaar lanceerde een soortgelijk concept in het Overijsselse Wilp: De Pantry. Lansbergen heeft veel onderzoek en gesprekken gehad met andere korte-ketenondernemers en ziet dat Oogst iets nieuws biedt. De andere initiatieven zijn vaak verbonden aan één initiatiefnemer die ook in de buurt boert. Doordat Oogst een overkoepelde organisatie is, kan het concept veel makkelijker uitgerold worden. Daarnaast is Oogst een van de weinige die eisen stelt aan natuurbehoud van haar aangesloten boeren en het is een fysieke winkel. “Uiteindelijk hoop ik natuurlijk dat we een gezond verdienmodel kunnen bieden voor boeren die extra moeite steken in bodembeheer, biodiversiteit en dierwelzijn. Het mooiste is als we uiteindelijk boeren kunnen helpen om die transitie maken.”

Goede marge

Nu kan Oogst-boer Joost van Schie in Leiden aan de slag. Lansbergen: “Ik weet dat er mensen zijn die hier behoefte aan hebben, maar dat moet natuurlijk ook nog in de praktijk blijken. Uiteindelijk willen we voorbij het break-evenpunt en daarmee onze ondernemers aan een goede marge helpen. Daarnaast moeten consumenten ook enthousiast worden voor het concept en moeten we evalueren wat de impact is.”

Hilhorst
Alieke Hilhorst Redacteur
Meer over


Beheer