Skip to content

Plantaardige diepvriesproducten belangrijke groeicategorie

De verkopen van vegan en vegetarische diepvries-voedingswaren zijn in het VK toegenomen.

Nieuws
Food
Foto: DPA premium

Foto: DPA

De verkopen van vegan en vegetarische diepvries-voedingswaren zijn in het Verenigd Koninkrijk de afgelopen 2 jaar met 16,8% toegenomen.

‘’De plantaardige categorie groeit 4 keer zo snel als vergelijkbare vleesproducten en we verwachten dat die trend zal aanhouden”, zegt directeur Richard Harrow van de British Frozen Food Foundation BFFF. “Er is een ongelofelijke innovatie in plantaardige diepvriesproducten. Van ontwikkelingen in de structuur en het ‘mondgevoel’ van vleesalternatieven tot nieuwe recepten die groente de ster van de show maken. Het is dan ook geen verrassing dat consumenten met allerlei dieetbehoeften en voorkeuren dit soort producten aan hun mandje toevoegen.”

Totale omzet diepvries

Het Frozen Food Report 2021 meldt dat de totale omzet van diepvries in het Verenigd Koninkrijk vergeleken met 2019 is toegenomen met 13,5%. Door de heropening van de horeca, maar ook omdat de consument minder koopt, is dat de afgelopen maanden echter teruggelopen naar rond de 1%. De totale Britse markt voor deze categorie is daarmee nu € 8,4 miljard waard.

Diepvries geen noodzaak meer

“Vorig jaar was weer een turbulente periode. Met de heropening van de horeca zou het te optimistisch zijn om hetzelfde succes te verwachten als in 2020”, zegt Harrow. “Maar als je kijkt naar de markt vergeleken met 2019 hebben we sterke groei gezien. Diepvries heeft dankzij de pandemie bovendien 400.000 nieuwe kopers aangetrokken. Consumenten keken in 2020 vaak naar diepvries uit noodzaak, maar nu komen ze terug omdat ze er zelf voor kiezen.”

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin