Rabo: afzet middensegment meer in Noordwest-Europa

De afzet van traditionele agrarische producten zoals groente, fruit, melkpoeder en vlees zal steeds meer plaatsvinden binnen een straal van ongeveer 800 kilometer.

Dat is nu al zo voor die zogenoemde middensegmentproducten. De belangrijkste exportbestemmingen zijn buurlanden of net iets verder. Dat belang van Noordwest-Europa voor het middensegment wordt alleen maar groter in de komende jaren. Dat stelt Rabobank in de toekomstvisie voor land- en tuinbouw in 2030.

De afstand van 800 kilometer is overigens enigszins willekeurig en gebaseerd op de afstand met één tachograafschijf. “Het gaat om de transportafstand voor producten zonder dat er veel extra kosten ontstaan”, volgens sectorspecialist Arne Bac van Rabobank.

Vier segmenten

In de toekomstvisie onderscheiden de analisten van Rabobank vier productcategorieën:

  1. Hoogwaardige producten zoals pootaardappelen, zaden, babyvoeding en andere producten met een relatief hoge waarde per eenheid product en vaak unieke eigenschappen;
  2. Middensegmentproducten zoals groente, fruit, melkpoeder, vlees, friet en andere producten die vaak in grote hoeveelheden worden verkocht waarbij concurrentie op prijs een belangrijke rol speelt’;
  3. Bijproducten waar in Europa lastig markten te vinden zijn, maar wel belangrijk zijn voor de totale waarde-strategie van een product. Een bekend voorbeeld zijn de varkensoren die Nederland exporteert naar China;
  4. Nieuwe nichemarkten zoals directe verkoop van boer en tuinder aan kopers in steden, online of in boerderijwinkels.

Voor de hoogwaardige producten is afzet over de hele wereld mogelijk, voor bijproducten ook in principe zoals in het voorbeeld van de varkensoren. Voor de producten in het middensegment is Noordwest-Europa, binnen de genoemde 800 kilometer, de belangrijkste afzetmarkt. Voor de nieuwe niches is dat vooral lokaal met afstanden tot circa 50 kilometer vanaf de producent.

Lucratief, maar niet altijd structureel

Op de lange duur is het de vraag of afzet van de zogenoemde middensegment producten naar derde landen structureel is. Dat er nu veel varkensvlees naar China gaat is lucratief en dan is het handig om daar op in te spelen, stellen de analisten vast. Maar het is de vraag of en vooral hoelang het stand houdt als andere producenten aan de markt komen die het net zo goed en vooral goedkoper kunnen. Zeker als de milieuruimte en steeds grotere rol gaat spelen.

2/3 artikelen over | Registreer om meer artikelen te lezen.