Skip to content

Stabiel dieselend Arla volgt RFC op de voet

Het Scandinavische Arla haalt minder omzet uit meer melk dan FrieslandCampina, maar het stabiel presterende bedrijf betaalt niet heel veel slechter uit.

De twee Noordwest-Europese zuivelreuzen Arla en FrieslandCampina blijven elkaar goed volgen. FrieslandCampina betaalt het meeste melkgeld uit, maar Arla blijft niet ver achter en maakt indruk met de nabetaling.

Bedrijven lijken meer op elkaar

Arla mag dan minder omzet halen uit een iets grotere melkplas, maar doet het qua winst lang niet slecht, en presteert stabieler. Dit blijkt uit een vergelijking van cijfers uit pas gepresenteerde jaarverslagen.

Beide bedrijven gaan ook steeds meer op elkaar lijken, zo wordt duidelijk. FrieslandCampina wordt na het verlies van de topwinsten met babyvoeding in China steeds meer een gewoon zuivelbedrijf, al blijft het voor het resultaat sterk afhankelijk van markten buiten de EU. Arla is vooral sterk met merken in de EU, maar doet het daarbuiten ook steeds beter.

Duitsland is moeilijke markt

De grote Duitse markt lijkt voor geen van beide zuivelreuzen erg rendabel of plezierig om op te ondernemen. Beide boerden er vorig jaar verder achteruit. Arla zag de omzet op de Duitse markt zelfs met 7% dalen. Voor het Scandinavische bedrijf zijn de Britse en de Zweedse markt echter veel groter en ook winstgevender. De Deense markt is eveneens belangrijk. FrieslandCampina heeft alleen Nederland als een min of meer vergelijkbare thuismarkt, naast andere, zoals de Griekse markt. In Nederland is Arla naar eigen zeggen ook succesvol actief, maar met een omzet van € 507 miljoen toch veel kleiner dan FrieslandCampina.

Arla groeit in China

Buiten Europa groeit Arla onder meer hard in China, al is de omzet daar nog steeds relatief klein. Deze steeg vorig jaar van € 276 miljoen naar € 331 miljoen. En dat gebeurde met interessante producten, zoals met de in 2019 geïntroduceerde biologische kindervoeding.

In China heeft Arla ook haar grootste buitenlandse deelname, in Mengniu/Cofco. De waarde van het aandeel in Mengniu bedroeg vorig jaar € 340 miljoen, de totale waarde van het belang in de combinatie Mengiu/Cofco wordt geraamd op € 755 miljoen. Dit aandeel heeft Arla al langere tijd en het heeft echte uitglijders daarmee tot nog toe weten te voorkomen.

Eigen merken steeds belangrijker

Bij alle ontwikkelingen worden de grote eigen merken steeds belangrijker voor Arla. In 2018 kwam nog bijna de helft van de omzet uit bulkproducten en niet-strategische merken, vorig jaar kwam nog maar goed 47% van de omzet uit dit segment. Ook voor FrieslandCampina worden merkproducten steeds belangrijker, maar over het aandeel daarvan in de omzet blijft het bedrijf vaag.

Weinig goodwill toegekend

Opvallend is dat, bij het gewicht dat merken hebben voor de strategie van Arla, er toch relatief weinig goodwill wordt toegekend aan merken en dergelijke. Arla heeft voor slechts € 700 miljoen aan goodwill op de balans staan (tegenover € 1,7 miljard bij FrieslandCampina). Van die 700 miljoen staat bijna € 500 miljoen te boek in Groot-Brittannië. Dat is een reden dat Arla de ontwikkeling van deze post in verband met de brexit wel extra nauwgezet in de gaten houdt. Toch lijkt Arla zich momenteel minder zorgen te maken over de brexit dan in de voorbije jaren.

De onderneming werkt stug door aan de uitgezette koers, met vaste hand geleid door Peter Tuborgh, CEO sinds 2015.

Snel delen

Afbeelding
Klaas van der Horst

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin