Skip to content

Steeds meer horecamerken in de supermarkt

Producten die voornamelijk bekend zijn uit de horeca vinden steeds vaker een plek in de supermarkt.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

Producten die voornamelijk bekend zijn uit de horeca vinden steeds vaker een plek in het supermarktschap, meldt Rabobank.

La Place-brood, Starbucks-koffie of donuts van Dunkin’ Donuts zijn bijvoorbeeld steeds vaker te vinden in de supermarktschappen. Sinds de horecasluiting vorig jaar zijn deze producten een stuk populairder geworden en ziet Rabobank een groeiende trend.

Aanbod merkproducten neemt toe

Nu de horeca weer geopend is, blijft het aanbod aan dit soort merkproducten toenemen en niet alleen in Nederland, zegt onderzoeker en Consumer Food-specialist Maria Castroviejo. “In het Verenigd Koninkrijk verkoopt sandwichketen Pret A Manger zijn broodjes in de supermarkt en in Chinese supers is KFC-kip te krijgen. Het kan ook gaan om volledig eigen vitrines in een supermarkt, zoals de in salades die de gespecialiseerde fastfoodketen Saladworks die gaat neerzetten bij de Amerikaanse supermarktketen Kroger of Yo! Sushi in de Britse Tesco-winkels.”

Van restaurant naar de klant

De onderzoekers merken dat foodservicespelers op zoek zijn naar de veranderende consument. “Door de lockdown is het consumentengedrag veranderd en gingen de consumenten op een andere plek zoeken naar vertier, zoals rondom huis. Dan kan je als restaurant, brasserie, koffiezaak of donutzaak je filialen verplaatsen, maar waarom zou je je niet aansluiten bij een partij die alle faciliteiten ter plekke heeft en waar de bezoekers al in groten getale naar binnen lopen: de supermarkt”, licht Castroviejo toe. Hierdoor was het mogelijk voor horecamerken om toch omzet te maken tijdens de lockdown.

Ook supermarkten hebben baat bij de nieuwe producten, omdat zij een premium-uitstraling hebben. Volgens het rapport heeft het voor de retailers nog meer voordelen. Ze hoeven bijvoorbeeld niet te investeren in de ontwikkeling van een premium-merk.

Het gevaar voor de foodmerken zit hem vooral in de beleving. Bij aanschaf van de producten, of het nu in de horeca of de supermarkt is, moeten ze dezelfde beleving opleveren.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin