Skip to content

Tool toont verschil aankoop- en uitbetaalprijs

Updated on:
Business
Nieuws
Band bij de kassa van de AH. Het onderzoek richt zich vooral op de sterke toename van grootschaliger combinaties, de toenemende internationalisatie daarvan en de rol van de grootste Europese supermarktbedrijven in die allianties. Foto: ANP

Band bij de kassa van de AH. Het onderzoek richt zich vooral op de sterke toename van grootschaliger combinaties, de toenemende internationalisatie daarvan en de rol van de grootste Europese supermarktbedrijven in die allianties. Foto: ANP

Een tool maakt het mogelijk om de aankoopprijs van voeding in de supermarkt te vergelijken met de prijs die de boer of tuinder krijgt. De Belgische boerenorganisatie Boerenbond heeft deze online berekeningsmethode gemaakt.

Het gaat om de gemiddelde prijs die de boer krijgt voor onder meer een krop sla, een kilo appelen, een kilo biefstuk of een liter melk. “Op die manier kan de consument zelf nagaan of de boer een eerlijke prijs kreeg uitbetaald”, stelt Boerenbond.

Per voedingsproduct wordt ook uitgelegd hoe de prijs voor de boer wordt bepaald, aangevuld met een getuigenis van een teler over die prijsvorming.

Consument vult betaalde prijs in, ziet wat boer krijgt

De online tool laat consumenten de prijs in te vullen die zij betaalden voor hun verse voedingsproducten. Die wordt geplaatst naast de prijs die een boer gemiddeld ontvangt. Zo ontvangt hij voor een ei bijvoorbeeld € 0,08. De consument betaalt € 0,25. Voor een krop sla ontvangt de boer € 0,46. In de supermarkt ligt diezelfde krop voor € 1,05. De consument betaalt € 2,50 voor een kilo appels. De tuinder ontvangt € 0,28.

Grote prijsverschillen bij vleesproducten

Grote prijsverschillen zijn te zien bij vleesproducten. Voor een hele kip betaalt de consument € 5,90 terwijl de boer er € 0,78 voor krijgt. Voor een kilo biefstuk betaalt de consument € 26,49 terwijl de boer er € 3,03 voor krijgt.

De berekeningstool bevat een lijst met 12 producten. Na invullen van alle winkelprijzen is te zien dat te consument 6 keer zoveel geld betaald dan dat de boer ervoor krijgt. Waar de boer ruim € 10 verdient aan de 12 producten, betaalt de consument bijna € 65 voor deze boodschappenkar.

Ook Amerikanen tonen prijsverschillen

Niet alleen in Nederland en België is het verschil tussen de prijs voor de boer en de consumenten een belangrijk onderwerp. Ook de Amerikaanse National Farmers Union heeft een website gelanceerd waarop het verschil tussen de prijzen in de supermarkt en de prijzen voor de landbouwers worden aangekaart. Ook daar zijn gigantische verschillen te zien tussen beide prijzen.

Opvallend zijn de prijzen van bier en bagels. Zes flesjes kosten in de supermarkt $ 9,99, terwijl de boer er $ 0,04 aan verdient. De winkelprijs voor een bagel is $ 0,78. De boer verdient er $ 0,01 aan.

Medeauteur: Marleen Purmer

Snel delen

Afbeelding
Vilt

Vlaams infocentrum land- en tuinbouw

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin