Vanaf 2026 kilometerheffing voor vrachtwagens

Foto: Paulien van de Loo
Foto: Paulien van de Loo

Als het aan het kabinet ligt, gaan vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen in de loop van 2026 een heffing per kilometer betalen.

Dat blijkt uit het wetsvoorstel dat demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede kamer heeft gestuurd. De Tweede Kamer had hierom gevraagd, ondanks de demissionaire status van het kabinet.

€ 0,15 per kilometer

Het wetsvoorstel regelt dat Nederlandse en buitenlandse vrachtwagens een heffing per gereden kilometer moeten betalen op snelwegen en een aantal lokale en regionale wegen. De heffing op lokale- en regionale wegen moet sluipverkeer vanwege de heffing op snelwegen tegengaan. Vrachtwagens moeten gemiddeld € 0,15 per kilometer gaan betalen. In totaal moet de heffing dan jaarlijks ongeveer € 250 miljoen opleveren. Dat geld wil het kabinet inzetten voor verduurzaming en innovatie van de transportsector. Het moet bijdragen aan het versneld omzetten naar elektrische vrachtwagens of vrachtwagens op waterstof, het tijdelijk inzetten van hernieuwbare (bio)brandstoffen en het optimaliseren van de logistiek, om zo het aantal vervoerskilometers te verminderen.

Belasting zware motorvoertuigen verdwijnt

Met de invoering van een vrachtwagenheffing verdwijnt in Nederland de belasting zware motorvoertuigen (het Eurovignet) en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens tot ongeveer het Europese minimum verlaagd. De kosten van de invoering van de vrachtwagenheffing zijn ongeveer € 400 miljoen. De Nederlandse vrachtwagenheffing sluit aan bij systemen in Duitsland en België. Het wetsvoorstel moet nog behandeld worden door de Tweede en Eerste Kamer.

Vermaas
Mariska Vermaas Redacteur
Meer over


Beheer