Groupe Bel heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van € 96 miljoen.
In 2021 was dat nog € 524 miljoen, maar dat was inclusief een eenmalige bate van € 466 miljoen van de verkoop van Leerdammer aan Lactalis. Als dat buiten beschouwing wordt gelaten, dan komt de nettowinst € 38 miljoen hoger uit dan een jaar eerder.
De omzet kwam met bijna € 3,6 miljard op vergelijkbare basis 18,8% hoger uit. Groupe Bel is afgelopen jaar hard doorgegaan met de verdere internationalisering met onder meer acquisities in China en India. Bovendien heeft het bedrijf fors geïnvesteerd in onderzoek en productie van alternatieve eiwitten. Zo lanceerde Bel in samenwerking met Perfect Day de eerste plantaardige kaas en werd een samenwerking gesloten met Standing Ovation voor het met precisiefermentatie ontwikkelen van plantaardig caseïne.
Lees ook: Bel Group lanceert kaasalternatieven gemaakt met precisiefermentatie
Algemeen directeur Cécile Béliot: “In 2022 hebben we onze strategie van transformatie en diversificatie fors versneld door een veel groter aantal porties goede voeding te bieden op onze drie werkgebieden, melk, fruit en plantaardig. Het op een verantwoorde manier doorvoeren van prijsverhogingen heeft aan deze prestaties bijgedragen, wat de gehechtheid van de consument aan onze iconische merken bevestigt.”