Doorgaan naar artikel

Verkoopvolume voeding keldert naar niveau 2015

De hoeveelheid voedingsmiddelen, dranken en tabak die de Nederlandse consument koopt, is afgenomen naar het niveau van 2015. Dat valt op te maken uit de consumentenbestedingen over het eerste kwartaal waarover statistiekbureau CBS publiceert.

De aankopen van voeding nemen al zeven kwartalen af. Foto: Canva

De aankopen van voeding nemen al zeven kwartalen af. Foto: Canva

De hoeveelheid voedingsmiddelen, dranken en tabak die de Nederlandse consument koopt, is afgenomen naar het niveau van 2015. Dat valt op te maken uit de consumentenbestedingen over het eerste kwartaal waarover statistiekbureau CBS publiceert.

Het indexcijfer van het volume aan voedingsmiddelen, dranken en tabak dat de Nederlandse consument koopt, staat over het eerste kwartaal van dit jaar praktisch op 100. Daarmee zijn de aankopen vergelijkbaar met basisjaar 2015. Eind 2021 was nog sprake van een afzetvolume dat 18% groter was dan in 2015.

Minder volume, hogere prijs

Inmiddels zijn er al zeven kwartalen waarin de aankopen van voeding qua volume continu afnemen. Daarmee duurt de afname in de aankopen van voeding, dranken en tabak langer dan de vorige lange periode in 2008 en 2009. Bovendien is de afname nu veel sterker. Daar staat tegenover dat in coronajaar 2020 juist sprake was van een ongekend sterke groei in het aankoopgedrag.

Waar de consument bezuinigt op de aankopen qua volume, moet hij of zij veel meer betalen voor de boodschappen als gevolg van forse prijsverhogingen. In het eerste kwartaal van dit jaar lagen de prijzen 14% hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. De consument betaalt door die hogere prijzen ruim 9% meer dan een jaar geleden voor 4,5% minder product.

Lees ook: April maakt einde aan prijsstijging voeding

Snel delen

Image
John Ramaker

Chef-redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin