Foto: ANP
In dit artikel
De voedingsmiddelenbedrijven in de Europese Unie hebben hun verkoopprijzen vorig jaar met gemiddeld 3,5% verhoogd. Dat blijkt uit data van het Europese bureau voor de statistiek Eurostat.
Nederlandse voedingsmiddelenbedrijven hebben hun verkoopprijzen volgens deze cijfers vorig jaar met 6,8% opgeschroefd. Alleen in Bulgarije (+8,8%) en Hongarije (+7,7%) werden nog iets grotere prijsverhogingen gerealiseerd.
Spanje (+5,8%) en België (+5,6%) behoren ook tot de groep koplopers wat prijsverhogingen in de Europese Unie betreft. In Duitsland en Frankrijk waren de prijsverhogingen door de voedingsmiddelenbedrijven kleiner dan gemiddeld. In beide landen gingen de verkoopprijzen met 2,4% omhoog. In Denemarken en Ierland verhoogden de producenten van voedingsmiddelen hun prijzen niet of nauwelijks.
Sterkste verhoging
In de afgelopen jaren hebben de voedingsbedrijven in de EU hun verkoopprijzen elk jaar wel wat verhoogd. Afgelopen jaar was wel de sterkste verhoging in de voorbije jaren. Sinds 2015 is het gemiddelde prijsniveau door de bedrijven in de EU met bijna 9% verhoogd.
Ook over een langere periode bezien staan de bedrijven in Hongarije en Roemenië bovenaan. Hongarije voert de lijst aan met een prijsverhoging in de voedingsmiddelenbranche van iets meer dan 30%. Daarna volgen Roemenië (+22%) en Noorwegen (+21%).
Nederland
Nederland (+14%) volgt vlak achter België (17%). In beide landen zijn de prijzen aanzienlijk sterker opgeschroefd dan in Duitsland, waar de prijzen met 9,4% net bovengemiddeld zijn gestegen. Denemarken (+4,8%) en Frankrijk (+4,2%) staan in het onderste deel van de rij landen op deze lijst. Ierland bungelt helemaal onderaan. Daar zijn de prijzen zelfs een fractie lager dan in 2015.