Skip to content

Voorzichtig herstel resultaat FrieslandCampina

Zuivelconcern FrieslandCampina boekt in 2021 een omzet van € 11,5 miljard, ruim 3% meer dan in 2020.

Inflatie en kostenstijgingen zijn de belangrijkste uitdagingen voor FrieslandCampina in 2022 om het resultaat op peil te houden.  - Foto: ANP premium

Inflatie en kostenstijgingen zijn de belangrijkste uitdagingen voor FrieslandCampina in 2022 om het resultaat op peil te houden. - Foto: ANP

Zuivelconcern FrieslandCampina heeft in 2021 een omzet geboekt van € 11,5 miljard. Dat is ruim 3% meer dan in 2020. De netto-winst steeg flink in 2021 na de relatief lage winst in 2020 en kwam uit op € 172 miljoen.

De melkprijs voor de leden van de zuivelcoöperatie steeg met bijna 10% en kwam uit op € 39,23 per 100 kilo melk. Dat is inclusief een nabetaling van € 0,14 per 100 kilo melk. In 2020 was het resultaat niet toereikend om de leden een nabetaling uit te keren en moesten ze een voorschot terug betalen.

Volgens Topman Hein Schumacher is “het resultaat, inclusief nabetaling aan de leden, nog niet op het niveau van de doelstellingen. Wel hebben we goede vooruitgang geboekt in het verstevigen van het fundament van het bedrijf”. Schumacher wijst op de kostenmaatregelen die “goed zijn uitgevoerd en eerder dan gepland zijn afgerond”. Ook wijst Schumacher op de goede resultaten op het gebied van duurzaamheid. Wereldwijd gebruikt FrieslandCampina 100% groene stroom, de helft daarvan is geproduceerd door de eigen melkveehouders.

FrieslandCampina verwacht plus in 2022

Inflatie en kostenstijgingen zijn de belangrijkste uitdagingen voor 2022 om het resultaat op peil te houden. Schumacher is voorzichtig optimistisch over het herstel van professionele markten en aanhoudend hoge prijzen voor basiszuivel. Gecombineerd met een lichte verbetering van de markt voor kindervoeding verwacht FrieslandCampina een omzetstijging van 2 tot 4% met constante marges in 2022.

Kindervoeding staat onder druk

De kindervoedingsactiviteiten stonden in 2021 sterk onder druk en dat zorgde voor druk op de resultaten in de divisies Ingredients en Specialised Nutrition. Het was de belangrijkste oorzaak voor een zwakke start in het jaar 2021 dat nog steeds onder invloed stond van de corona-epidemie. In de tweede helft stond daar een sterke groei van de omzet en beter resultaat van FrieslandCampina Professional tegenover.

De omzet is onder meer gestegen door prijsverhogingen, sterk gestegen prijzen voor basiszuivel en een voorzichtig herstel van de zogenoemde out-of-home-markten in Europa. Van de hogere prijzen voor basiszuivel zoals kaas, boter en melkpoeder profiteerde vooral de divisie Trading.

De kasstroom van het bedrijf kwam uit op € 594 miljoen. Dat is € 143 miljoen minder dan in 2020, maar wel ‘een bevredigend niveau’, volgens FrieslandCampina. Daarin zit onder meer een al eerder toegezegde en in het resultaat verwerkte eenmalige bijdrage aan de pensioenregeling van bijna € 90 miljoen. Het eigen vermogen als percentage van het balanstotaal (solvabiliteit) daalde licht van 40,4 naar 40,1%.

Minder leden, melk en personeel

De reorganisatie, ingezet in 2020 om het bedrijf efficiënter te maken, ligt op schema volgens Schumacher. Het aantal personeelsleden daalde met 1.745 werknemers en dat is ruim boven het aanvankelijke doel van 1.000 werknemers minder.

Het aantal leden-melkveebedrijven daalde met 5% naar 10.564. Het aantal leden stond eind 2021 op 15.703, dat is 7,6% minder dan eind 2020. Het aantal leden dat opstapte in 2021 was groter dan in andere jaren, onder meer door ontevredenheid over resultaten en een nieuwe ledenfinanciering.

De melkaanvoer van de leden in Nederland en Duitsland daalde met ruim 3% naar 9.745 miljoen kilo melk.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin