Skip to content

‘Wereldhandel trekt aan na zomer van 2022’

Kredietverzekeraar Euler Hermes verwacht dat de wereldhandel in 2022 flink gaat aantrekken.

Foto: Canva premium

Foto: Canva

Kredietverzekeraar Euler Hermes verwacht dat de wereldhandel in de tweede helft van 2022 flink gaat aantrekken. Daardoor gaat Nederland meer exporteren.

De coronacrisis heeft de wereldhandel in 2020 en 2021 flink verstoord. Dat uitte zich onder andere in een groot tekort aan containers. Dat verstoorde het transport van grondstoffen, voedingsmiddelen en goederen. Vooral in de havens in China schoot het laden en lossen van de containers niet op, blijkt uit de China Port Congestation Index (zie grafiek). Meestal is op 30% tot 45% van de dagen van het jaar sprake van vertraging. In 2019 vóór de coronacrisis kon op 68% van de dagen de schepen niet op tijd worden gelost of geladen. In coronajaar 2020 piekte dat naar 84% en dit jaar zakt dat richting 56%.

Het is een teken dat de wereldhandel weer op stoom begint te komen. Kredietverzekeraar Euler Hermes verwacht dat de wereldhandel in 2022 verder gaat aantrekken, ondanks aanhoudende toeleveringsproblemen. In 2022 groeit de wereldhandel met 5,4% en in 2023 met nog eens 4,0%, schrijft Euler Hermes in het Global Trade Report.

Wereldhandel richting normaal

De wereldhandel gaat weer richting normaal, zegt Johan Geeroms, directeur Risk Underwriting Benelux van Euler Hermes. “Maar dat gebeurt niet meteen. We verwachten dat de huidige problemen met toelevering en transport tot aan de zomer groot blijven. Maar als we bijvoorbeeld kijken naar de Nederlandse situatie, zien we dat de totale exportwaarde dit jaar al boven het niveau uitkomt van vóór de coronacrisis. In Nederland ging in 2020 bijna € 50 miljard aan handelswaarde (goederen en diensten) verloren. In 2021 stijgt de exportwaarde met € 81 miljard. In 2022 komt daar nog eens € 56 miljard bij en in 2023 nog eens € 28 miljard, zo hebben onze onderzoekers becijferd.”

‘Over half jaar neemt stress af’

Euler Hermes beschrijft in het Global Trade Report de heftige schokbewegingen waarmee de vraag naar goederen, de toelevering en het transport de afgelopen twee jaar te maken hadden. Geeroms: “In de eerste helft van 2020 waren er de lockdowns en dan in de tweede helft van 2020 kwam de enorme inhaalvraag die losbarstte. Opeens bleek het ‘just in time-systeem’ dat in jaren is opgebouwd, niet meer te werken. Nog steeds verkeren toelevering en transport in een shock-situatie maar over een half jaar zal de stress afnemen.”

Vraag consumenten blijft op peil

Geeroms noemt een aantal redenen waarom een normalisatie op gang komt. “De vraag van consumenten blijft op peil. Tot 2023 hebben ze extra geld te besteden. Geld dat ze hebben uitgespaard, bijvoorbeeld omdat ze minder op vakantie gingen en minder uit eten zijn geweest. Al verwachten we wel dat bestedingen in duurzame goederen de komende jaren zal afkoelen. Dat heeft met de duur van de vervangingscyclus te maken.”

Daarnaast constateert Geeroms bij de bedrijven minder problemen met de aanvoer. “Voorraden komen in de meeste sectoren weer op het peil van vóór corona. Verder zien we dat de congestie in de scheepvaart vermindert. De wereldwijde bestellingen van nieuwe containerschepen waren nog nooit zo hoog, maar de oplevering duurt nog even. Ook zien we, bijvoorbeeld in de VS, dat er fors wordt geïnvesteerd in de havenstructuur.”

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin