Doorgaan naar artikel

Actieplan Biologisch vraagt om Actie

Column
Food
De consumptie van biologisch groeit en er is volop aanbod in de supermarkt. - Foto: Koos Groenewold premium

De consumptie van biologisch groeit en er is volop aanbod in de supermarkt. - Foto: Koos Groenewold

Toen landbouwminister Piet Adema zijn Actieplan Biologisch in december presenteerde in Den Bosch, was ik verheugd. Meer aandacht voor biologisch. Eindelijk.

Voor wie het gemist heeft: minister Adema werkt toe naar 15% biologisch landbouwareaal in 2030. Dit komt voort uit Europese afspraken en de Farm-to-fork-strategie.

Concreet staan in het Actieplan wensen voor meer biologische productie, meer kennis en innovatie, meer biologische consumptie en een grotere afzetmarkt. En dat moet onder andere gerealiseerd worden door een groter aanbod in meer afzetkanalen.

Mensen willen graag gezonde ingrediënten, en dat is voor hen veelal de belangrijkste drijfveer om biologisch te kopen

Nu zien we al langere tijd dat de consumptie van biologisch groeit. Zelfs afgelopen jaar, met de stijgende prijzen. Mensen willen graag gezonde ingrediënten, en dat is voor hen veelal de belangrijkste drijfveer om biologisch te kopen.

Veel keus aan biologische producten

En er is veel keus voor consumenten. Kijk maar even mee: alle supermarkten hebben hun eigen biohuismerk. Er zijn A-merken die naast hun ‘reguliere’ aanbod een biologische variant hebben. Biologische yoghurt van Campina, bio-appelmoes van HAK, biosappen van Riedel, et cetera. En dan zijn er ook nog merken die volledig biologisch zijn: Zonnatura, Arla, Smaakt…

Volop aanbod in de supermarkt. Waarom moet er dan toch een Actieplan Biologisch komen? Nou, bijvoorbeeld omdat consumenten biologisch percipiëren als duur. En hoewel er best veel vertrouwen is in de Topkeurmerken Biologisch, EKO en Biologisch-Dynamisch, zijn deze keurmerken nog steeds relatief onbekend. Daar kan goede voorlichting dus nog wat betekenen. Voorlichting die vertelt hoe de biologische landbouw werkt aan een duurzaam voedselsysteem.

Werken aan prijsstelling en -perceptie

En natuurlijk moet er gewerkt worden aan de prijsstelling en de perceptie van de prijs. Meestal zijn biologische producten duurder, maar steeds vaker gaat het om minimale verschillen. En in het seizoen zijn de verschillen zelfs afwezig. Reden temeer om dat onder de aandacht te brengen bij de consument.

Kortom, in het onlangs verschenen Actieplan Biologisch zie ik volop aanknopingspunten om biologische aanbod en vraag te versterken, om kennis te ontwikkelen en de communicatie groots aan te pakken. Tijd voor actie!

Snel delen

Image
Suzanne van der Pijll

Managing partner bij Schuttelaar en Partners

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin