Skip to content

Ahold Delhaize verwacht beter resultaat in 2021

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn, gaat uit van iets betere resultaten dit jaar.

Updated on:
Bedrijven
Nieuws
Foto: Albert Heijn premium

Foto: Albert Heijn

Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com, gaat uit van iets betere resultaten dit jaar.

Op basis van de resultaten in de eerste 9 maanden van 2021 heeft het bedrijf de verwachtingen naar boven bijgesteld. De omzet in het derde kwartaal steeg met 4,6% naar € 18,5 miljard. Een belangrijk deel van de hogere omzet heeft wel te maken met de hogere benzineprijzen. De vergelijkbare omzet zonder brandstoffen steeg met 1,7%. In Europa was zonder brandstof sprake van een licht lagere omzet.

Over de eerste 9 maanden komt de omzet uit op € 55,6 miljard, dat is 4,5% hoger dan in 2020. De Verenigde Staten zijn goed voor € 33,3 miljard. Exclusief brandstoffen komt de groei uit op 2% in de eerste 3 kwartalen. De Europese tak doet het met een plus van 3,4% duidelijk beter dan de winkels in de VS met een groei van 1%. De onderliggende marge is in de VS nog wel duidelijk hoger dan in Europa.

Ook na lockdowns omzet stabiel

Ondanks de opening van concurrerende verkoopkanalen, zoals de horeca in Europa, bleef de omzet stabiel, onder meer door een stijging van het marktaandeel. Hoe afzonderlijke ketens en landen het doen, geeft Ahold niet prijs. Albert Heijn wordt wel een uitblinker genoemd met een marktaandeel dat stijgt door ‘succesvolle marketing en omschakeling van winkels’. De omschakeling van de overgenomen Deen-winkels moet medio november klaar zijn.

Ahold Delhaize heeft tot nu toe relatief weinig last van de gestegen prijzen. De onderliggende winstmarge (gecorrigeerd voor bijzondere posten) komt dit jaar uit op circa 4,4%, net iets hoger dan de 4,3% in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Ahold Delhaize geeft dat een goede prestatie weer tot nu toe. De positieve verwachting wordt gesteund door de kostenbesparingen van meer dan € 750 miljoen, die compenseren de hogere kosten vanwege corona en de negatieve invloed van stijgende online verkopen, die doorgaans een lagere marge hebben.

Nieuwe gewoontes

De omzet in de VS steeg opnieuw met enkele procenten bovenop de forse groei een jaar geleden vanwege corona. Volgens topman Frans Muller houden consumenten in de VS vast aan nieuwe gewoontes, zoals meer thuis eten en meer focus op gezond eten. Ahold blijft ‘significant investeren’ om in te spelen op deze trends.
In de VS lanceert Ahold binnenkort een nieuw online supermarktconcept van Giant Foods. Ook in Tsjechië en Griekenland wordt de online boodschappen bestel- en bezorgdienst gelanceerd. Muller wijst er op dat er in het derde kwartaal opnieuw verstoringen zijn in belangrijke markten, zoals de overstromingen in België, tornado’s in Tsjechië, bosbranden in Griekenland en orkaan Ida in de VS.

Snel delen

Wim Esselink
Wim Esselink

Voormalig redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin