Skip to content

Arla Foods Nederland sluit uitdagend 2022 positief af

Arla Foods Nederland sluit 2022 af met zwarte cijfers.

Arla Foods Nederland premium

Arla-fabriek in Nijkerk. De productie van biologische melk van 1 en 1,5 liter lag hier wekenlang stil als gevolg van een technisch defect aan het koelsysteem. Foto: Koos Groenewold

Ondanks hoge inflatie, prijsstijgingen om de kosten te dekken en uitdagingen in de toeleveringsketen, sluit Arla Foods Nederland 2022 af met zwarte cijfers.

Dat heeft de zuivelonderneming bekendgemaakt. De strategische merken Melkunie Protein, Starbucks, Lurpak en Arla Pro realiseerden samen een omzetgroei in 2022, die bijdroeg aan een stijging van de totale omzet voor het cluster Arla Foods Nederland, België en Frankrijk van € 360 miljoen naar € 443 miljoen.

De volumegroei van de strategische merken van het marktcluster komt uit op 1,3%. In 2021 groeiden deze merken nog met 8,4%. Toch is de bescheiden groei van afgelopen jaar opvallend. In alle andere Europese markten daalde de volumegroei van de strategische merken. Zo was in Duitsland sprake van een krimp van 7,7%.

Marktaandeel Arla Foods Nederland op 11%

Het marktaandeel van Arla Foods Nederland, marktleider in biologische zuivel, lactosevrije zuivel en ijskoffie, in het Nederlandse supermarktkanaal bleef nagenoeg gelijk op 11% in 2022 (2021: 10,9%). Vooral in de eerste helft van het jaar was sprake van solide resultaten. De omzet van moedermerk Arla was 1,4% hoger dan in 2021, grotendeels dankzij positieve ontwikkelingen van de submerken: Arla Skyr (+14,2%) en Arla Lactofree (+10,3%). Arla biologisch kende een omzetdaling van 9,3%, hoofdzakelijk door uitdagingen in de toeleveringsketen. De productie van biologische melk van 1 en 1,5 liter in Nijkerk lag wekenlang stil als gevolg van een technisch defect aan het koelsysteem.

Arla Foods Nederland zoekt nieuwe leden

Met het oog op aanhoudende groei, is Arla Foods Nederland ook in 2023 op zoek naar leden-melkveehouders die weidemelk aan de zuivelcoöperatie kunnen leveren. Geïnteresseerde melkveehouders kunnen zich bij de onderneming melden.

Vooruitblik 2023

Arla Foods verwacht dat hoge inflatie en volatiliteit het bedrijf in 2023 blijven beïnvloeden en dat het evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldwijde zuivelmarkt in de loop van 2023 zal worden hersteld. De verwachte groepsomzet van Arla Foods voor 2023 ligt tussen € 13,6 en € 14,2 miljard en het verwachte nettowinstaandeel ligt tussen de 2,8% en 3,2%. In 2023 zet Arla Foods Nederland in op een verdere groei van de merken, het versnellen van de groei van e-commerce en het digitale kanaal en de continue verduurzaming van de keten.

Lees ook: Jaarcijfers Arla: omzet ruim 23% gestegen in 2022

Snel delen

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin