Doorgaan naar artikel

Belgische maaltijdbox Foodbag legt nadruk op lokale producten

Foodbag, de één na grootste maaltijdbezorger van België, ziet volop kansen om te groeien. Het gaat de concurrentie aan met de grote jongens zoals HelloFresh, en onderscheidt zich door te focussen op lokale producten.

Geüpdatet op:
Achtergrond
Food
Foodbag is een Belgische maaltijdbox die inzet op  lokale, Belgische producten. Foto: Foodbag premium

Foodbag is een Belgische maaltijdbox die inzet op lokale, Belgische producten. Foto: Foodbag

Foodbag, de één na grootste maaltijdbezorger van België, ziet volop kansen om te groeien. Het gaat de concurrentie aan met de grote jongens zoals HelloFresh, en onderscheidt zich door te focussen op lokale producten.

De Belgische maaltijdbezorger Foodbag is een succes en gaat de concurrentie aan met Hellofresh. Het bedrijf levert werkelijks 10.000 maaltijdboxen door heel het land, die gevuld zijn met lokale producten.

Foodbag onderscheidt zich van HelloFresh door enkel lokale, seizoensgebonden producten te leveren. En dat blijkt een succes. Na HelloFresh is Foodbag de grootste maaltijdbox van België, met een marktaandeel van 30%. Eigenaar Stéphane Ronse vertelt aan de Belgische nieuwssite Vilt dat zijn klanten het lokale aspect enorm waarderen. “Voedsel is iets cultureels en wordt lokaal geproduceerd. Het is niet logisch om de vermarkting over te laten aan een buitenlands bedrijf”, zegt hij.

Foodbag groeit

Foodbag werd in 2014 opgericht en levert inmiddels 6 miljoen maaltijden per jaar. In 2019 is Foodbag gefuseerd met maaltijdbox Smartmat en in 2021 werd het marktaandeel nog verder vergroot met de overname van concurrent 15gram. Ook supermarkt Colruyt stapte in, met een belang van ruim 40% in de overkoepelende Smartmat-holding.

Lokale producten

Waar HelloFresh met name inzet op gemak en vers in de communicatie, kiest Foodbag bewust voor lokaal en seizoensgebonden producten. Ronse: “We hebben zeven receptontwikkelaars in dienst, die elke week zorgen dat er 35 gerechten in vijf verschillende kookstijlen beschikbaar zijn. Eén van de parameters waarop zij hun keuze baseren, is de seizoensgebondenheid van een product.” De bedrijven waar Foodbag mee samenwerkt zijn allemaal Belgisch. Ronse schat dat gedurende het jaar 75% van het assortiment afkomstig is uit eigen land.

Lees ook: Naoberkrat: ‘Lokaal en gemak verenigen zich in onze maaltijdbox’

Belgische markt loopt achter op Nederland

Foodbag ziet nog volop kansen om verder te ontwikkelen. Ronse kijkt hiervoor naar Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Volgens hem loopt België achter op de ontwikkeling in e-commerce in voeding. “Daar zie je dat mensen steeds meer online hun boodschappen doen en een online supermarkt als Picnic enorm groeit. Dat staat ook in België te gebeuren.”

In Nederland werd in 2021 voor € 700 miljoen aan abonnementen op een maaltijdbox uitgegeven. Eén op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar heeft een abonnement op een maaltijdbox, blijkt uit onderzoek. Hoe groot de markt in België precies is, is niet bekend. HelloFresh heeft in Nederland een veel groter marktaandeel dan in België (ongeveer 70%). Maaltijdboxen met een lokaal karakter zijn in Nederland aanwezig, maar hebben een bescheiden marktaandeel, denk hierbij aan Boerschappen en De Krat.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur

Misset Uitgeverij B.V. Auteursrecht voorbehouden

Algemene voorwaarden Privacy Cookies

Beheer
WP Admin